W Polsce 62 proc. firm produkcyjnych postawiło na AI
Dla 20 proc. istotną barierą we wdrożeniu AI są obawy o bezpieczeństwo.
Większość firm niekoniecznie wdrożyła własne rozwiązania. Wykorzystywała te, które były powszechnie dostępne.
Co piąta średnia i duża firma produkcyjna w Polsce (21 proc.) korzysta z rozwiązania opartego na AI wewnątrz organizacji, a kolejne 41 proc. właśnie je wdraża. Tylko 9 proc. nie planuje żadnych działań związanych z AI w perspektywie dwóch najbliższych lat.
7 proc. prekursorów
Co ciekawe, połowa (51 proc.) z przedsiębiorstw produkcyjnych które wdrożyły lub są w trakcie implementacji narzędzi AI, należy do nowych użytkowników rozwiązań opartych na AI, stosując je od maksymalnie 2 lat. Oznacza to, że niekoniecznie mają wdrożone własne rozwiązania, ale wykorzystywali te, które były powszechnie dostępne. Dużą grupę w tym gronie (39 proc.) stanowią ankietowani, którzy stosują technologię AI od 2 do 5 lat, zaś 7 proc. firm to prekursorzy, którzy bazują na niej od 5 do 10 lat.
Na świecie postęp w AI jest większy
Dla porównania w globalnym badaniu EY 49 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, zajmujących się jak to określono zaawansowaną produkcją, finansuje innowacje oparte na sztucznej inteligencji, a w ciągu roku planuje to zrobić kolejne 41 proc. Tylko 10 proc. organizacji nie zamierza jak na razie rozwijać się w oparciu o AI.
Poprawa cyberbezpieczeństwa jest kluczowa
Co piąty ankietowany (20 proc.) z sektora produkcyjnego w Polsce stwierdził, że jedną z istotnych barier w podjęciu decyzji o wdrożeniu rozwiązań AI były obawy o bezpieczeństwo, w tym danych.
„Inwestycja w poprawę poziomu cyberbezpieczeństwa jest kluczowa dla procesu transformacji w branży produkcji przemysłowej. Dopiero w bezpiecznym, odpornym na cyberataki środowisku wdrażanie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji przyniesie spodziewany efekt” – twierdzi Leszek Mróz, partner EY.
Dla firm produkcyjnych motywacją do usprawnienia działań w obszarze cyberbezpieczeństwa może być wejście w życie 18 października br. dyrektywy NIS2 (jakie produkty powinny zainteresować klientów w związku z NIS2, piszemy w artykule w CRN Polska). Jednak według raportu EY co trzecie przedsiębiorstwo (32 proc.) nie zwiększy swojego budżetu na cyberbezpieczeństwo mimo większych potrzeb w oczekiwaniu na NIS2.
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.