Urząd zakwestionował zapis w regulaminie e-sklepu Avansu, który zastrzegał, że konsument, który składa reklamacje może żądać w pierwszej kolejności wyłącznie naprawy towaru. Tymczasem zgodnie z prawem klient może wybrać między wymianą produktu na nowy a jego naprawą – informuje UOKiK. Prezes urzędu uznała, że wprowadzając wspomnianą zasadę Avans ograniczył prawa konsumentów.

UOKiK znalazł również w regulaminie Avans.pl niedozwolone postanowienie: „Sklep internetowy zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu. O każdej zmianie Regulaminu zarejestrowani Klienci zostaną powiadomieniu drogą mailową z prawem wypowiedzenia umowy w terminie 14 dni. Zmiany Regulaminu wchodzą w życie z upływem terminu wypowiedzenia.”  Według UOKiK taki zapis może stanowić naruszenie art. 24 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Avans zobowiązał się do zmiany regulaminu, dlatego uniknął kary finansowej. Spółka w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji ma przekazać UOKiK sprawozdanie z realizacji zobowiązania.

Ostrzej UOKiK potraktował Deichmann-Obuwie – za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów firma ma zapłacić karę w wysokości prawie 289 tys. zł. Przedsiębiorca odwołał się do sądu.