Cyberbezpieczeństwo wyprzedzi chmurę i stanie się głównym obszarem inwestycji resellerów B2B w nadchodzącym roku – wynika z najnowszego raportu ChannelWatch, przygotowanego przez Context.

Badanie objęło ponad 7,6 tys. resellerów z Europy, w tym z Polski, oraz z Republiki Południowej Afryki.

Top 3 inwestycji resellerów w nadchodzącym roku
Otóż w tym roku prawie połowa (45 proc.) respondentów stwierdziła, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zainwestuje w cyberbezpieczeństwo. To nieco więcej, niż w produkty i usługi chmurowe (43 proc.) i sieci (41 proc.).

Sygnał ostrzegawczy w sprawie AI

Ogólne priorytety inwestycji B2B na nadchodzący rok pozostają w dużej mierze niezmienione w porównaniu z badaniem z 2022 r., chociaż sztuczna inteligencja odnotowała znaczny wzrost – z 9 proc. respondentów w zeszłym roku do 14 proc. w 2023 r. Jednak wzrost w Europie blednie w porównaniu z innymi regionami, np. Bliskim Wschodem.

Biorąc pod uwagę znaczenie cyberbezpieczeństwa dla korporacyjnych inicjatyw IT, detronizacja chmury na szczycie naszej listy priorytetów inwestycyjnych dla resellerów nie jest zaskakująca. Spodziewaliśmy się jednak większego zainteresowania sztuczną inteligencją” – komentuje globalny dyrektor zarządzający Contextu, Adam Simon.

Podczas niedawnego wydarzenia w Dubaju 55 proc. tamtejszych resellerów powiedziało nam, że planuje zainwestować w tę technologię. To powinno być sygnałem ostrzegawczym dla ich europejskich kolegów” – zaznacza dyrektor.

W biznesie B2C oprogramowanie było jedyną kategorią, w której więcej resellerów w porównaniu z ub.r stwierdziło, że zamierza inwestować. Prawie dwie piąte (37 proc.) deklaruje, że planuje zainwestować w oprogramowanie w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Nastroje są stabilne

Nastroje resellerów były w tym roku w dużej mierze stabilne – w większości krajów oczekiwania co do wyników w nadchodzącym roku są podobne jak w ub.r. Tylko w dwóch krajach mniej respondentów spodziewa się lepszych wyników swojej firmy w porównaniu z ub.r. (Francja i RPA).

Zrównoważony rozwój jest coraz ważniejszy, a dystrybutorzy za mało pomagają

Po raz pierwszy w badaniu Context ChannelWatch zapytano resellerów o zrównoważony rozwój.

Jak się okazuje, temat już jest powszechny na rynku. Większość, bo ponad połowa (57 proc.) pytanych stwierdziła, że klienci proszą ich o zrównoważone opcje czasami (42 proc.) lub bardzo często (15 proc.).

Co bardziej niepokojące, prawie połowa resellerów (46 proc.) przyznaje, że uzyskanie od dystrybutorów kluczowych informacji na temat zrównoważonego rozwoju – takich jak ślad węglowy produktu czy zużycie wody – jest trudne (41 proc.) albo niemożliwe (5 proc.).

Analitycy spodziewają się, że póki co zapotrzebowanie na wskaźniki zrównoważonego rozwoju najprawdopodobniej będzie pochodzić od dużych przedsiębiorstw i jednostek rządowych, jednak z czasem bez wątpienia rozszerzy się na szerszy rynek. To powinno być bodźcem dla europejskich dystrybutorów – podsumowuje Context.