Sprzedaż materiałów eksploatacyjnych w europejskiej dystrybucji mocno się skurczyła w IV kw. 2022 r. – jednostkowo o 18,2 proc. r/r, a wartościowo o 11,4 proc. r/r.

To znacznie gorzej, niż pesymistyczna prognoza Contextu (odpowiednio -9,8 proc. i -6,7 proc.).

Głównym powodem był spadek zapotrzebowania na wkłady atramentowe, które stanowią ponad 80 proc. sprzedaży materiałów eksploatacyjnych w Europie, ale gwałtownie wyhamowała również sprzedaż tonerów.

Butelki z atramentem wielokrotnego użytku zyskują udział w rynku, a zainteresowanie nimi może wzrosnąć w 2023 r. i później, ponieważ są one bardziej ekonomiczne dla konsumentów. Dlatego stają się atrakcyjne w czasach wyższych kosztów utrzymania.

Jak zauważa firma badawcza, modele subskrypcyjne są coraz częściej stosowane. Ponieważ ich główna droga do rynku jest bezpośrednia, ich wartość nie jest ujmowana w danych z kanału dystrybucji.

Średnia liczba drukowanych stron mocno spadła w grudniu ub.r. (o 12 proc. r/r) pomimo powrotu do biura. Wraz z mnożeniem się polityk paperless w sektorze publicznym i prywatnym ten spadek prawdopodobnie będzie kontynuowany – przewiduje Context.