Pomimo niemałych kosztów rotacji pracowników i posuchy na rynku jeśli chodzi o fachowców, zaledwie 16 proc. ankietowanych dyrektorów biznesowych oraz IT, twierdzi, że zaangażowanie i utrzymanie pracowników są dla nich priorytetem. Tylko 5 proc. twierdzi, że pracownicy są ważni w kontekście podejmowania strategicznych i operacyjnych decyzji – według badania NTT Data i Oxford Economics.

Jakby tego było mało, 56 proc. szefów uważa, że ​​umiejętności pracowników szkodzą lub nie mają wpływu na ich wysiłki innowacyjne.

Pracownicy? Są mało istotni, liczy się klient

Co ciekawe, dla większości (66 proc.) dyrektorów klienci okazują się ważniejsi niż pracownicy – taki odsetek twierdzi, że zadowolenie klienta jest dla nich najważniejsze.

Szefowie chyba zapominają, że zespół firmy ma bezpośredni wpływ na satysfakcję klientów i inne kluczowe czynniki biznesowe, takie jak wyniki finansowe i cyberbezpieczeństwo.

Autorzy raportu radzą więc, by firmy oceniły związek między satysfakcją klientów a utrzymaniem i zaangażowaniem pracowników.

​​Liderzy nie doceniają elastycznej pracy

Brak koncentracji na pracownikach wynika też z odpowiedzi dotyczących elastycznego systemu pracy. Otóż 21 proc. kadry kierowniczej ocenia taki model za główny czynnik zadowolenia osób z załogi. Jest to sprzeczne z deklaracjami samych zatrudnionych – otóż ich zdaniem elastyczna praca jest nie tylko ważna, ale stanowi czynnik, który rozważyliby w kontekście odejścia z pracy.

Sztywne procedury blokują pracę zdalną

Według badania tylko 42 proc. organizacji wdrożyło technologie cyfrowego miejsca pracy. Jednak prawie połowa twierdzi, że sztywne procesy nie pozwalają na zdalne wykonywanie zadań lub elastyczny model zatrudnienia.

Badanie podkreśla wyraźne korzyści płynące z innowacji i technologii opartych na danych – w tym wyniki finansowe, zadowolenie klientów, wydajność siły roboczej i utrzymanie pracowników.

Jednak tylko 43 proc. dyrektorów uważa innowacje za kluczowe dla misji organizacji, a kolejne 42 proc. twierdzi, że warto je mieć.

Dyrektorzy nie dadzą rady wyzwaniom

Aż 77 proc. dyrektorów biznesowych i IT przyznaje, że nie jest przygotowanych na sprostanie wyzwaniom, jakie powodują kryzysy zdrowotne i klęski żywiołowe oraz – co już nie dziwi znając inne wyniki badania – nie liczą na to, że pracownicy znajdą jakieś rozwiązanie.

Tylko 6 proc. radzi sobie najlepiej

Zaledwie 6 proc. ankietowanych firm osiąga wyniki powyżej średniej w niemal wszystkich obszarach, od danych finansowych i produktywności po zadowolenie pracowników i klientów.

Ta grupa liderów koncentruje się na podejmowaniu decyzji w oparciu o dane, doświadczeniu pracowników i klientów oraz wykorzystaniu technologii do wprowadzania innowacji.

„Kiedy czasy są niepewne, naturalną reakcją jest ograniczenie budżetów i skupienie się na celach krótkoterminowych, które przynoszą dochody. Odbywa się to kosztem innowacji i przyszłych celów” — komentuje Eric Clark, Chief Digital Officer, NTT Data Services.

Jakie priorytety powinni mieć szefowie

„Liderzy muszą skoncentrować się na zidentyfikowaniu technologii cyfrowych, które pozwalają im szybko skalować zasoby, wspierać pracę zdalną i reagować na presję rynkową, przy czym priorytetem jest utrzymanie pracowników” – mówi ekspert.

——

W badaniu “Innovation Index: Digital Strategies for an Era of Constant Disruption” ankietowano 1 tys. dyrektorów biznesowych i IT z 16 branż w organizacjach w Ameryce Północnej.