Według HBI i wywiadowni gospodarczej D&B w ciągu ostatnich 10 lat liczba sklepów zatrudniających do 9 pracowników spadła o 5 proc. Najszybciej przybywało natomiast placówek, w których pracuje ponad 50 osób, tj. supermarketów (wzrost o 10 proc.) i hipermarketów (6 proc. więcej). Wśród średnich sklepów (powyżej 9 pracowników) odnotowano 2-procentowy wzrost, co zdaniem autorów raportu jest ściśle związane z rozwojem sieci handlowych. Prognozuje się, że taki trend utrzyma się w kolejnych latach – przewidywany jest dalszy spadek liczby sklepów o powierzchni do 99 m kw. i ekspansja większych placówek. Według HBI i D&B do sukcesu sieci przyczyniają się programy lojalnościowe oraz większe środki przeznaczane na reklamę i promocję. Jeśli trend się utrzyma, w 2020 roku w Polsce będzie 300 – 320 tys. zarejestrowanych sklepów (obecnie są 364 tys.).