Według wstępnych danych sprzedaż smartfonów w IV kw. ub.r. była wyższa o 28,2 proc. w porównaniu z IV kw. 2013 r. i wyniosła 375,2 mln szt. W całym roku producenci dostarczyli 1,3 mld urządzeń (+ 27,6 proc.). To dużo mniejszy wzrost w ujęciu procentowym niż w 2013 r. (+40,5 proc.). Firma badawcza zauważa, że na rynkach dojrzałych większość zakupów jest już związana z wymianą urządzeń na nowe, co powoduje spowolnienie wzrostu. Pierwsi użytkownicy kupują natomiast smartfony na rynkach wschodzących, ale koncentrują się na tanich modelach.

W 2015 r. IDC spodziewa się sprzedaży większej o kilkanaście proc. (około 15 proc.) w porównaniu z 2014 r. Zdaniem analityków są możliwości wzrostu, dopóki większość światowej populacji nie używa sieci bezprzewodowych i smartfonów.

Jeśli chodzi o producentów, to Apple w IV kw. ub.r. osiągnął rekordową sprzedaż 74,5 mln urządzeń (o 46 proc. więcej niż rok wcześniej) dzięki sukcesowi nowego modelu iPhone’a. W przypadku Samsunga IDC odnotowało spadek o 11 proc., do 75,1 mln szt. To jedyny producent z pierwszej piątki, który miał gorszy wynik niż rok wcześniej. Dystans pomiędzy dwoma największymi rywalami zmalał w ciągu roku z ponad 33 mln szt. do 600 tys. szt. Co więcej Apple, mimo spadającej średniej ceny smartfonów na całym rynku, sprzedał dużo więcej urządzeń po wyższej średniej cenie niż rok wcześniej.

IDC prognozuje, że w 2015 r. Apple może prześcignąć Samsunga, jeżeli koreański koncern nadal będzie miał problemy na rynku.

 

Dostawy smartfonów na światowy rynek w IV kw. 2014 r., dane wstępne

Producent

Dostawy w IV kw. 2014 r. (mln szt.)

Udział w rynku w IV kw. 2014 r.

Dostawy w IV kw. 2013 r. (mln szt.)

Udział w rynku w IV kw. 2013 r.

Wzrost rok
do roku

1. Samsung

75,1

20,01%

84,4

28,83%

-11,0%

2. Apple

74,5

19,85%

51,0

17,43%

46,0%

3. *Lenovo

24,7

6,59%

13,9

4,75%

77,9%

4. Huawei

23,5

6,25%

16,6

5,66%

41,7%

5. Xiaomi

16,6

4,42%

5,9

2,03%

178,6%

Pozostali

160,9

42,9%

120,9

41,31%

33,1%

Razem

375,2

100,0%

292,7

100,0%

28,2%

 

 

 

 

 

 

*Lenovo +
Motorola

24,7

6,6%

19,5

6,7%

26,4%

 Źródło: IDC