Aż 63 proc. firm w Polsce w najbliższym 1,5 roku planuje zwiększyć wydatki na narzędzia oparte o sztuczną inteligencję, chce je ograniczyć tylko 3 proc. – według badania EY.

Co jednak istotne, polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej dostrzegają konieczność rozwoju narzędzi dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Jedynie 6 proc. firm planuje opierać się wyłącznie na ogólnodostępnych rozwiązaniach, 35 proc. zamierza zaimplementować narzędzia stworzone przez zewnętrznych dostawców, a 17 proc. opracować je we własnym zakresie. Łączenie obu opcji zastosuje 25 proc. organizacji – jednak bez możliwości korzystania z ogólnodostępnych narzędzi.

Będą inwestycje

„Po początkowym okresie testowania ogólnodostępnych rozwiązań, przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać potrzebę indywidualizacji, w szczególności w zakresie wykorzystania własnych danych. Jednocześnie, osoby zarządzające w organizacjach obszarami IT czy innowacji, mają świadomość, że dzielenie się danymi przez pracowników niesie za sobą poważne ryzyka. Dlatego firmy będą coraz częściej decydować się na narzędzia dedykowane, adaptować je do swoich potrzeb i wymagań, oraz ograniczać dostęp wyłącznie do własnej organizacji. Przesunięcie w tym kierunku pociągnie za sobą konieczność dalszych inwestycji” – mówi Ewa Nowakowska, partnerka w zespole Technology Consulting, EY Polska.