PC: Lenovo bliżej HP, Asus przeskoczył Acera
Dane sprzedaży komputerów w regionie EMEA i CEE pokazują znów imponujące liczby. "Niepewność co do przebiegu pandemii napędzała popyt" - uważa analityk.
Opis przedmiotu zamówienia ma objąć właściwości użytkowe urządzeń, a nie parametry konstrukcyjne – zaleca UZP.
Rynek PC w regionie EMEA w III kw. 2020 r. odnotował kolejny raz z rzędu dwucyfrowy wzrost – o 11,7 proc., co oznacza dostawę 21 mln szt. – według IDC.
Popyt konsumencki zachował nadzywczajny impet, rosnąc o blisko 30 proc. rok do roku. W segmencie komercyjnym był spadek (-2,1 proc. r/r).
W Europie Środkowo-Wschodniej wzrost wyniósł 19,5 proc. Stał za nim zarówno popyt w segmencie biznesowym (+7,3 proc.) – głównie dzięki kontraktom w edukacji, jak i w sektorze konsumenckim (blisko +30 proc.).
„Niepewność co do przebiegu pandemii jesienią oraz w końcu roku napędzała popyt w obu segmentach” – uważa Stefania Lorenz z IDC CEMA.
Tym razem sezon powrotu do szkoły był udany dla sprzedawców, w związku z koniecznością zaopatrzenia uczniów w sprzęt do zdalnej nauki. Było to głównym czynnikiem wzrostu sprzedaży komputerów w III kw. br., wraz ze sporym zapotrzebowaniem klientów domowych na rozrywkę i gry.
Desktopy utkwiły w magazynach
Według danych IDC dla zachodniej Europy, dostawy komputerów stacjonarnych zanurkowały o ponad 50 proc. w III kw. br. Na rynku już były spore zapasy, a zamknięcie biur i przejście na home office, gdzie ludzie wolą notebooki ewentualnie tablety, jeszcze bardziej ograniczyły zakupy desktopów.
Mniejsi gracze wykorzystali szansę
Co ciekawe, w III kw. 2020 r. nastąpiło zahamowanie konsolidacji rynku – udział 5 największych producentów spadł do 78,1 proc. całkowitego wolumenu dostaw, w porównaniu z 84 proc. w II kw. 2020 r. Czyli mniejsze marki wykorzystały okazję, zwiększając sprzedaż jeszcze bardziej, niż topowi dostawcy (średnio +32 proc. r/r).
HP utrzymało pozycję lidera, jednak jego dostawy spadły o 2,1 proc. r/r. To dlatego, że wzrost po stronie konsumenckiej (8,7 proc.) nie był wystarczający, aby zrównoważyć spadek sprzedaży biznesowej (-7,5 proc.).
Lenovo (łącznie z marką Fujitsu) zbliżyło się do HP, zwiększając sprzedaż dzięki zakupom konsumentów i ciągłemu zapotrzebowaniu na urządzenia do pracy i nauki w domu.
Dell również utrzymał swoje miejsce, mimo że raz pierwszy od 16 kwartałów odnotował spadek.
Zamiana miejsc tajwańskich producentów
Asus odzyskał czwartą pozycję w światowym rankingu, wyprzedzając Acera. W III kw. br. był w stanie sprostać ogromnemu popytowi ze strony konsumentów, fanów gamingu jak i klientów biznesowych, osiągając aż 66-procentowy wzrost sprzedaży wobec ub.r.
Acer mimo że został wyprzedzony w zestawieniu przez Asusa, również wykazał się zdolnością do zaspokojenia ciągłego popytu na rynku, mocno zwiększając sprzedaż zarówno w segmencie konsumenckim jak i – co nie wszystkim się udawało – komercyjnym (odpowiednio o blisko 29 proc. oraz prawie 19 proc.).
Najwięksi producenci PC w regionie EMEA w III kw. 2020 r.
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.