Notebooki: zanosi się na spadek w IV kwartale
Po zaskakującym wzroście w II kw. br. rynek znów osłabnie - przewidują analitycy.
Większość konsumentów prawdopodobnie kupiła notebooki w II kw. br. – zakłada prognoza.
Dostawy notebooków w II kw. 2023 r. były wyższe, niż oczekiwano – ustalił Digitimes Research. To głównie zasługa sporych zamówień dla edukacji i promocji cenowych. W rezultacie wzrost wobec I kw. 2023 r. wyniósł blisko 21 proc., a spadek tylko o 5,5 proc. rok do roku. Dane nie obejmują modeli 2 w 1 z odłączanym ekranem.
Jednak kwartalne wyniki w drugiej połowie 2023 r. raczej nie będą tak dobre – zdaniem ekspertów.
Tłumaczą to tym, że większość konsumentów przypuszczalnie kupiła sobie laptopy w drugim kwartale, gdy obniżki cen były największe, a jednocześnie wzrosną koszty modeli dla edukacji.
Na III kw. 2023 r. przewiduje się więc stabilizację wolumenów, a w IV kw. 2023 r. jednocyfrowy spadek.
Co do największych marek, to w III kw. br. Digitimes Research spodziewa się, że Lenovo odnotuje niewielki wzrost (wobec II kw. br.), w związku z potencjalnym ożywieniem na kluczowych rynkach producenta – w Europie i Chinach.
Przypuszczalnie spadną dostawy HP, ze względu na wysoką bazę porównawczą w II kw. br.
Dell liczy na odbicie w sektorze edukacji w Europie i Ameryce Północnej.
Z kolei w ocenie ekspertów Canalysa po II kw. br. „rynek komputerów wykazuje wczesne oznaki ożywienia”. Według tej firmy dostawy notebooków na światowy rynek zmniejszyły się o 9,3 proc. rok do roku w II kw. 2023 r., do 49,41 mln sztuk.
Podobne aktualności
Popyt na notebooki wzrośnie w 2024 r.
Zastosowania sztucznej inteligencji będą kluczem do zwiększenia sprzedaży w ciągu 2 - 3 lat - zdaniem analityków.
Rynek notebooków „powróci do zdrowego cyklu” w 2024 roku
PC AI na razie nie pobudzą dużego popytu. "Dla przeciętnego konsumenta perspektywa zakupu drogiego, niepotrzebnego komputera jest pobożnym życzeniem producentów".