Rynek notebooków „powróci do zdrowego cyklu” w 2024 roku
PC AI na razie nie pobudzą dużego popytu. "Dla przeciętnego konsumenta perspektywa zakupu drogiego, niepotrzebnego komputera jest pobożnym życzeniem producentów".
TrendForce nie spodziewa się, że pojawienie się PC AI pobudzi dodatkowy popyt już w 2024 r.
Globalny rynek notebooków powróci do zdrowego cyklu podaży i popytu w 2024 r. Wzrost dostaw wyniesie szacunkowo 3,2 proc. r/r , do 172 mln szt. – zdaniem TrendForce. Dla porównania za cały 2023 r. przewidywany jest spadek o 10,2 proc. r/r, do 167 mln szt.
Analitycy spodziewają się, że głównymi czynnikami wzrostu w 2024 r. będzie stopniowe uwalnianie stłumionego popytu komercyjnego i ekspansja w niektórych segmentach, takich jak chromebooki i notebooki gamingowe.
PC AI na razie pomogą tylko trochę
Co do podnoszonych ostatnio przewidywań rozwoju rynku komputerów wyposażonych w sztuczną inteligencję, to TrendForce zauważa, że nie ma on obecnie jasnej definicji, ale można go rozpatrywać przez pryzmat oprogramowania i sprzętu.
Np. Microsoft wypuścił asystenta Copilot, którego sprzedaż rozpocznie się w listopadzie jako usługi za 30 dol. miesięcznie, umożliwiając klientom biznesowym M365 wykorzystanie mocy obliczeniowej sztucznej inteligencji. Obecnie usługa jest w dużym stopniu zależna od serwerów w chmurze pod względem przechowywania i wydajności.
Po stronie sprzętu producenci procesorów skupiają się na ulepszeniu możliwości przetwarzania AI w urządzeniach końcowych w celu osiągnięcia większej wydajności, bezpieczeństwa i redukcji kosztów, eliminując potrzebę działania w chmurze.
Zdaniem TrendForce wprowadzenie na rynek nowych procesorów w 2024 r. ma położyć podwaliny pod wysokowydajne komputery wyposażone w sztuczną inteligencję.
Najpierw PC AI będzie kupował biznes
W ocenie analityków PC AI będą się rozwijać w oparciu o zaawansowane wymagania biznesowe.
TrendForce uważa, że ze względu na wysokie koszty aktualizacji oprogramowania i sprzętu związanego z komputerami wyposażonymi w sztuczną inteligencję, wczesny rozwój będzie skupiał się na zaawansowanych użytkownikach biznesowych i twórcach treści.
Nie spodziewa się natomiast, że pojawienie się komputerów wyposażonych w sztuczną inteligencję pobudzi dodatkowy popyt na PC. Większość aktualizacji nastąpi w sposób naturalny w ramach cyklu wymiany sprzętu biznesowego przewidywanego na rok 2024.
„Bez pojawienia się w najbliższej przyszłości przełomowej aplikacji AI, która znacząco poprawiłaby doświadczenia związane z AI, szybkie zwiększenie popularności konsumenckich komputerów ze sztuczną inteligencją będzie trudne” – uważa TrendForce.
Problemem w czasach inflacji i wysokich stóp procentowych jest dodatkowo finansowanie zakupów przez klientów.
„Dla przeciętnego konsumenta, w obliczu coraz mniejszych dochodów do dyspozycji, perspektywa zakupu drogiego, niepotrzebnego komputera jest prawdopodobnie pobożnym życzeniem producentów” – stwierdza TrendForce.
Niemniej jednak niekoniecznie tak będzie wiecznie. W dłuższej perspektywie rozwój bardziej zróżnicowanych narzędzi AI – w połączeniu z obniżką cen – może według ekspertów zwiększyć wykorzystanie konsumenckich PC AI.
Podobne aktualności
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
W Polsce powstała AI Chamber (Izba AI)
„Chcemy reprezentować interesy polskich firm” – zapowiada założyciel i prezes AI Chamber, Tomasz Snażyk. Organizacja wskazuje swoje główne cele.