Rynek inteligentnych domów czeka wyjątkowy wzrost – przewiduje Omdia – ponieważ branża będzie cisnąć na wprowadzenie bardziej wyrafinowanych rozwiązań smart do „niezbyt inteligentnych” aktualnie, jak to określono, smart home.

Ekspansja poza tradycyjne kanały sprzedaży detalicznej i tradycyjne przypadki użycia, takie jak bezpieczeństwo, zostanie osiągnięta dzięki partnerstwu i nowym technologiom, jak Wi-Fi, radary pilnujace domu czy systemy edge, silnie zintegrowane z domami i budynkami – zdaniem analityków.

W wyniku tego nowego podejścia rynek smart home – szacowany na 60,8 mld dol. w 2020 r. – przekroczy 178,5 mld dol. w 2025 r., co daje średnią roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 24,1 proc. w latach 2020–2025.

Niecałe 20 proc. domów smart

Jest o co powalczyć, bo póki co penetracja rynku jest niska, choć wyraźnie rośnie. Omdia szacuje, że 19 proc. gospodarstw domowych z dostępem szerokopasmowym na całym świecie miało inteligentne urządzenie domowe w 2020 r., w porównaniu z 10 proc. w 2017 r.

Jak twierdzi analityk, jeszcze kilka lat temu wydawało się, że rynek inteligentnych domów osiągnął szczyt popularności ze względu na złożoność, koszty i silosy.

W tym kierunku spogląda branża

Jako przyszłościowy kanał sprzedaży, który pomoże opóźnić nieuniknione spowolnienie w branży, wskazano budowniczych domów i mieszkań.

Jak twierdzą analitycy, zjawisko to nie jest nowe, jednak po wybuchu pandemii deweloperzy stali się znacznie bardziej pożądanymi partnerami dla marek smart home niż wcześniej. Szacuje się, że do 2025 r. firmy stawiające domy i mieszkania mogą zapewnić już ok. 15 proc. globalnych dostaw urządzeń smart home.

Oznacza to również rosnącą konkurencję dla kanału sprzedaży IT i elektroniki konsumenckiej.

60 proc. wzrostu co roku

W 2020 r. na całym świecie dostarczono 2,4 mln urządzeń smart do domów i mieszkań, a prognoza na 2025 r. mówi aż o 64,7 mln szt. (blisko +60 proc. wzrostu co roku).

Bazę urządzeń Omdia ocenia na 5 mln szt. Rozrośnie się ona w 2025 r. aż do niemal 150 mln szt. – uważa Omdia.