Globalny rynek wyświetlaczy LED direct view wzrósł pod względem wolumenów o ponad 20 proc. rok do roku, ale tylko o 1,3 proc. kw/kw w IV kw. 2023 r. Tym niemniej przychody poprawiły się o 6,7 proc. kw/kw. – ustaliła Omdia.

Europa Zachodnia wykazała spadek ilościowo o -7 proc. kw/kw, nadal borykając się z konsekwencjami inflacji.

Direct LED to równomierne podświetlenie bezpośrednie z pomocą diod umieszczonych za matrycą.

W miarę zmniejszania się wpływu inflacji w różnych regionach pod koniec 2023 r. i na początku 2024 r. wielu użytkowników końcowych i klientów wybiera produkty o wartości dodanej, nawet jeśli ceny pozostaną wysokie. Tendencja ta ułatwia ekspansję wyświetlaczy LED, która nastąpi w tym kwartale” – przewiduje Tay Kim, analityk ProAV w Omdii.

Wirtualne studia – sektor szybkiego wzrostu

Kolejnym kluczowym obszarem wzrostu na rynku wyświetlaczy LED są produkty do wypożyczenia, skierowane do sektora produkcji wirtualnej (dla studiów filmowych, telewizyjnych, produkcyjnych). Takie modele są z reguły droższe niż zwykłe produkty, ze względu na powłoki poprawiające trwałość.

Niedawno także sektor korporacyjny i edukacyjny zaczął tworzyć małe wirtualne studia produkcyjne na potrzeby spotkań, prezentacji, podcastów, wykładów i szkoleń. Omdia przewiduje, że w nadchodzących latach liczba wyświetlaczy LED sprzedawanych do wirtualnych studiów produkcyjnych, zarówno do celów firmowych, jak i szkolnictwa wyższego, szybko wzrośnie.

Mały rozstaw pikseli najpopularniejszy

Sprzedaż produktów o niewielkim rozstawie pikseli (FPP), tj. mniejszym niż 2 mm, wzrosła w IV kw. 2023 r. najbardziej, aż o 31,5 proc. rok do roku.

Zewnętrzne LED-y o większym rozstawie pikseli (od 10 mm w górę) odnotowały spadek o -6,7 proc. r/r, podczas gdy produkty o rozstawie 5–9 mm poprawiły się o 17,9 proc. r/r.

Dlaczego rośnie AIO LED

Omdia odnotowała również silny wzrost w przypadku wyświetlaczy uniwersalnych LED „all-in-one” – o 78,3 proc. r/r, pomimo wyższego przedziału cenowego. AIO są łatwe w instalacji, integracji i użytkowaniu, mogą być wyposażone w głośniki, oprogramowanie.

Dostawy produktów AIO LED nabierają tempa w kluczowych branżach ze względu na łatwość instalacji i użyteczność w porównaniu z ogólnymi produktami. Dostawcy wyświetlaczy skupiają się na ekspansji AIO LED wykorzystywanych w sektorze korporacyjnym, głównie w salach konferencyjnych i pokojach spotkań” – zauważył Kim.

LED-y AIO konkurują z wielkoformatowymi LCD, ale oferują bardziej zróżnicowane rozmiary i kształty.

Ponieważ w AIO LED 136 cali i 163 cali FHD stosuje się rozstaw pikseli 1,5 mm i 1,8 mm, sprzedaż w dalszym ciągu zaspokaja popyt zarówno na wysoką efektywność kosztową, jak i na i duży rozmiar ekranu.

Pomimo stosunkowo wysokiej ceny wzrosła także sprzedaż LED-ów AIO o przekątnej 110 cali FHD lub 146” UHD, wykorzystujących piksele 0,8 mm i 1,2 mm.