Największy od 15 lat dołek na monitorach
Powrót do normy jest spodziewany w 2024 r.

Większa baza zainstalowanych urządzeń od przyszłego roku powinna znów podnieść wolumeny sprzedaży – według prognozy.
Dostawy monitorów do PC osiągnęły rekordowo niski poziom w IV kw. 2022 r. – ustaliło IDC. Spadek rok do roku wyniósł 18,3 proc., co oznaczało ponad 30,5 mln szt. Jest to najniższy wolumen w czwartym kwartale, odkąd IDC zaczęło śledzić rynek w 2008 r.
Spadek był spodziewany ze względu za słaby popyt konsumencki i komercyjny. Wyniki okazały się natomiast słabsze niż w prognozie (-16,2 proc.).
Po bezprecedensowym wzroście w czasie pandemii, w związku z pracą w domu i graniem, popyt konsumentów na monitory zaczął spadać. Na zakupy modeli biznesowych negatywnie wpłynęło pogorszenie się nastrojów w gospodarce w drugiej połowie 2022 r.

Rok 2023 pod znakiem spadków, stabilizacja od 2024 r.
IDC spodziewa się, że dostawy w 2023 r. spadną o kolejne 9,8 proc., ze względu na utrzymujące się zapasy i nadal słaby popyt.
„Monitory w perspektywie krótkoterminowej pozostaną dla wielu kupujących kwestią drugorzędną” — przyznaje Jay Chou, kierownik ds. badań w IDC.
W 2024 r. powinno jednak nastąpić lekkie ożywienie, które podniesie wolumen przesyłek powyżej poziomów sprzed pandemii.
Co więcej, od 2024 r. IDC spodziewa się stabilizacji sprzedaży w oparciu o większą niż przed Covid bazę zainstalowanych urządzeń, która powstała dzięki pracy hybrydowej i nowym monitorom do gier.
Roczny globalny wolumen sprzedaży monitorów do PC przed Covid-19 wynosił średnio ok. 125 mln szt., a następnie wzrósł do ponad 135 mln szt. w każdym z ostatnich trzech lat.
„Konsumenci i firmy ponownie kalibrują swoje priorytety, ale jesteśmy nadal przekonani, że duża część niedawno rozbudowanej zainstalowanej bazy zachęci użytkowników do aktualizacji w nadchodzących latach” – uważa Chou.

Podobne aktualności
Praca hybrydowa pomnoży wydatki na AR/VR w Europie
Wzrost inwestycji będzie ponad dwukrotny w ciągu kilku lat. Analitycy tłumaczą, dlaczego.
Drukarki: trzy marki w Top 5 urosły, dwie miały niższą sprzedaż
W pierwszym kwartale wyniki większości największych graczy poprawiły się.
Pamięć masowa nabrała rozpędu w Europie
Są trzy istotne powody wzrostu inwestycji w storage w 2022 r. Trend będzie kontynuowany - przewidują analitycy.