Nowe badanie przeprowadzone przez Omdia sygnalizuje poważne pogorszenie się rynku konsumenckiej wirtualnej rzeczywistości. Sprzedaż zestawów spadła o 24 proc. w 2023 r., do 7,7 mln sztuk z 10,1 mln w 2022 r. Co więcej, Omdia przewiduje dalsze spadki, zarówno w 2014 roku (o 13 proc.), jak i 2025 r. Dopiero w 2026 r. spodziewane jest odbicie.

Prognoza Omdii jest więc dużo bardziej pesymistyczna, niż przewidywania IDC, które zakłada wzrost sprzedaży zestawów o ponad 40 proc. w 2024 r. Z tym że chodzi o tutaj o szerszy rynek, zarówno VR, jak i AR (rzeczywistości rozszerzonej), obejmujący także klientów biznesowych.

Według Omdii po spadku w ub.r. baza aktywnych zainstalowanych zestawów VR utrzymywała się na stałym poziomie 23,6 mln urządzeń. Do 2028 r. oczekuje się jedynie marginalnego wzrostu, co będzie oznaczać stabilizację rynku.

Dlaczego było i będzie marnie na rynku

W 2023 r. zbieg czynników doprowadził do fatalnych wyników – wyjaśnia Omdia. Inflacja ograniczyła wydatki konsumenckie, co spotęgowało stopniowy spadek sprzedaży ze szczytu w czasie pandemii w 2021 r. Słabe wyniki trzech kluczowych dla rynku zestawów (Meta Quest 3, Sony PlayStation VR2 i Pico 4) pogłębiły pogorszenie się koniunktury w 2023 r.

Ponadto ograniczony kontent do AR Meta oraz cena Quest 3, wynosząca 500 dolarów, zniechęcały do aktualizacji i nie przyciągnęły nowych użytkowników.

Pojawienie się nowego sprzętu do grania w 2024 r., jak konsoli mobilnych czy odświeżenie konsoli średniej generacji, prawdopodobnie sprawi, że gogle VR nie będą takim priorytetem dla graczy, którzy stanowią główną bazę użytkowników VR – uważa George Jijiashvili, starszy główny analityk w Omdia.

Do tego giganci branży koncentrują się obecnie na AI, stąd ekspert przewiduje brak znacznych inwestycji w VR. (poza Meta). Spowoduje to załamanie branży w ciągu najbliższych 2 lat – twierdzi George Jijiashvili.

Kontent coraz więcej warty

Wydatki na konsumencki kontent VR spadły w 2023 r. o 10 proc., do 844 mln dolarów z 934 mln dol. w 2022 r. W tym segmencie oczekuje się jednak ożywienia w 2024 r., które doprowadzi do wzrostu przychodów z treści do 2,3 mld dol. w 2028 r. Wydatki te będą w dużej mierze iść w górę dzięki zestawom Apple’a, które w ocenie ekspertów mogą nadać znaczący impuls rynkowi VR.