Korporacja Ceconomy, do której należy MediaMarktSaturn, podsumowała IV kw. 2020 r. (I kw. finansowy 2020/2021).

W regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) obroty wyniosły w sumie ok. 0,6 mld euro, co oznacza wzrost o 6,4 proc. r/r (ale +25,5 proc. w walutach lokalnych, głównie dzięki Turcji).

Większa sprzedaż mimo lockdownu

W Polsce obroty liczone w PLN w IV kw. 2020 r. były nieco wyższe niż rok wcześniej, mimo konieczności zamknięcia sklepów w galeriach handlowych – informuje Ceconomy, nie ujawniając jednak kwot.

Zysk operacyjny detalisty w naszym kraju nieznacznie zmniejszył się w IV kw. 2020 r. wobec analogicznego okresu poprzedniego roku wskutek spadku marży. Jednak poprawa efektywności kosztowej niemal całkowicie zniwelowała ten negatywny wpływ – twierdzi Ceconomy. O spadku marż w Polsce korporacja informowała również w wynikach za III kw. 2020 r.

Dla całego regionu zysk operacyjny Ceconomy w IV kw. 2020 r. wyniósł 16 mln euro, ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, jednak znów głównie dzięki Turcji.

Nie wszystkie sklepy zostały zamknięte

W minionym kwartale od 7 do 28 listopada, oraz od 28 grudnia (aż początku lutego br.) obowiązywał lockdown w galeriach handlowych. Tym niemniej sporo sklepów Media Markt w Polsce pozostało otwartych – według danych na dzień 31 grudnia 2020 r. działało 36 spośród 88 sklepów tej marki w naszym kraju – podaje Ceconomy.

MediaMarktSaturn coraz bardziej online

Globalnie Ceconomy poprawiło wyniki wobec IV kw. 2019 r. – obroty były wyższe o 11,4 proc. (7,5 mld euro), a skorygowany zysk operacyjny o 56 proc. (56 mln euro).

Miniony kwartał tak jak poprzednie cechował znaczny wzrost sprzedaży internetowej międzynarodowego detalisty – o 116 proc. rok do roku, do 2,3 mld euro. E-commerce odpowiada już tym samym za ok. 30 proc. sprzedaży Ceconomy wobec ok. 15 proc. rok wcześniej.

Ceconomy twierdzi, że w IV kw. 2020 r. w kanałach e-commerce zarejestrowało się ok. 3 mln nowych klientów.

Spadek o 9 proc. (343 mln euro) odnotowano natomiast w segmencie usług i rozwiązań, co wynikało głównie z zamknięcia sklepów.

„Dobre wyniki to dowód, że dźwignię strategii przestawiliśmy we właściwym kierunku. Nie tracimy z oczu dalszej transformacji” – komentuje CEO Ceconomy Bernhard Düttmann.

Rozpoczęta w ub.r. restrukturyzacja zakłada większą centralizację, ujednolicenie struktur organizacyjnych oraz procesów w Ceconomy i sieciach MediaMarktSaturn. Nie obyło się bez zwolnień i zamknięcia nierentownych marketów. Koszty transformacji (ok. 180 mln euro) obciążyły firmę głównie w minionym roku finansowym. Oszczędności dzięki zmianom mają wynieść blisko 100 mln euro rocznie.