W roku 2019/20, zakończonym 30 września br., obroty Ceconomy, do którego należy Media Markt, w regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) wyniosły 1,61 mld euro, o 2,8 proc. więcej niż przed rokiem. W walutach lokalnych wzrost wyniósł 7,8 proc.

W Polsce obroty zmniejszyły sie, co detalista wyjaśnia stosunkowo szybko wprowadzonym lockdownem i tym samym koniecznością zamknięcia marketów, jak również silną konkurencją na lokalnym rynku. Z poprzednich danych rocznych wynika, że polski rynek generuje ok. 60 proc. sprzedaży w regionie.

Ceconomy zapewnia natomiast, że w III kw. 2020 r. (IV kw. finansowy) obroty na naszym rynku wzrosły w dwucyfrowej skali, dzięki utrzymującemu się popytowi i skutecznym – jak to oceniono – kampaniom marketingowym.

W regionie (Polska + Turcja) w III kw. 2020 r. sprzedaż przeliczona na euro wzrosła o 21,9 proc. r/r, do 0,46 mld euro, a w walutach lokalnych o 37 proc.

Niższe marże

Wynik operacyjny w regionie był natomiast na wyraźnym minusie: zjechał z 7 mln euro w roku 2018/19 do -43 mln euro w roku 2019/20. W III kw. 2020 r. (IV kw. finansowy) bilans był także ujemny: -19 mln euro (rok wcześniej -1 mln euro).

Korporacja tłumaczy dołek m.in. spadkiem sprzedaży i marż w Polsce, głównie wskutek pandemii.

Na dodatek na wynik w Polsce wpłynęła wysoka baza – w ub.r. niższe były rezerwy na ryzyko w redcoon Poland oraz w związku z dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych – informuje Ceconomy. Wiosną br. zdecydowano o likwidacji e-sklepu redcoon w Polsce, co wyjaśniano koncentracją na marce Media Markt.

W Polsce ponad dwukrotnie zmniejszyły się wpływy z usług dla dostawców z 14 mln euro w roku 2018/19 do 6 mln euro w 2019/20, co pogrążyło bilans całej korporacji w tym segmencie.

Mniej marketów i pracowników

Liczba marketów Media Markt w Polsce zmniejszyła się z 90 przed rokiem do 88 na koniec września br.

Zredukowano zatrudnienie. Na koniec roku finansowego, czyli 30 września, Ceconomy zatrudniało w Polsce 3680 osób w pełnym wymiarze czasu pracy. Przed rokiem etatów było 4065. Jeśli chodzi o liczbę pracowników to spadła ona do 3740 z 4127, czyli o niecałe 10 proc.

W roku 2021 detalista liczy na powrót wzrostu gospodarczego w Polsce na poziomie 5 proc., który zrekompensuje spadek z 2020 r. (-3,5 proc.). Jednocześnie przypuszcza, że trudno będzie utrzymać wzrost sprzedaży detalicznej elektroniki w kraju w roku 2021 na dotychczasowym poziomie.

Polska obok Austrii jest pierwszym rynkiem, w którym zaplanowano pilotaż strategicznego, jak twierdzi Ceconomy, programu Passion4Customer. Jego celem jest rozwój personelu i wsparcie procesu transformacji firmy. Ma się przełożyć na jeszcze lepszą obsługę klienta. We wrześniu br. program ruszył w Niemczech.

Coraz bliżej 30 proc. sprzedaży online

W sumie działający w kilkunastu krajach detalista w roku 2019/20 osiągnął obroty wielkości 20,8 mld euro, o 2,9 proc. mniej niż przed rokiem. Skorygowany zysk operacyjny wyniósł 236 mln euro, znacznie powyżej prognozy, ale sporo mniej niż w poprzednim roku (403 mln euro).

W roku 2020/21 Ceconomy spodziewa poprawy rentowności – skorygowanego zysku operacyjnego na poziomie 320 – 370 mln euro przy niewielkim wzroście sprzedaży. Założenie opiera się na tym, że nie będzie już długotrwałych zamknięć sklepów, problemów w łańcuchach dostaw lub pogorszenia zaufania konsumentów.

Celem w średnim terminie jest 2,5 – 2,7 proc. marży operacyjnej i wzrost sprzedaży online w kierunku poziomu 30 proc. całkowitych obrotów. W roku 2019/20 udział online’u wyniósł 20,2 proc., po wzroście sprzedaży o ponad 43 proc. r/r.