Kto wypadnie z rynku PC
Niektórzy producenci komputerów wyjdą z rynku w ciągu 5 lat - uważa Gartner. Wskazuje o kogo chodzi.
W I kw. 2017 r. odnotowano w skali światowej niewielki wzrost sprzedaży PC lub spadek – w zależności od tego, która firma badawcza dostarcza dane. Według IDC dostawy komputerów na globalny rynek wzrosły o 0,6 proc. wobec analogicznego kwartału 2016 r., do 60,33 mln szt. Gartner ocenia wielkość dostaw na 62,18 mln szt., co oznacza spadek o 2,4 proc. rok do roku. Z tą różnicą, że IDC uwględnia sprzedaż laptopów, desktopów i stacji roboczych, a Gartner do rynku PC zalicza także urządzenia 2 w 1 oraz tablety z systemem Windows (IDC ujmuje je w statystykach dla tabletów).
Słabość rynku jest związana przede wszystkim z topniejącym popytem wśród konsumentów. Niektórzy z nich całkiem zrezygnowali z komputerów na rzecz smartfonów lub tabletów albo trzymają w domu stare urządzenia, które w zupełności wystarczają większości prywatnych użytkowników. Analitycy zgadzają się natomiast, że szansą na poprawę wyników lub choćby ograniczenie spadków sprzedaży jest poszukiwanie klientów w sektorze biznesowym.
"Producenci, którzy nie mają mocnej pozycji na rynku biznesowym, będą mieli duże problemy" – uważa Mikako Kitagawa, analityk Gartnera. Twierdzi, że w ciągu najbliższych 5 lat takie firmy zostaną wypchnięte z rynku. Jego zdaniem ryzyko dotyczy wszystkich poza pierwszą trójką światowych dostawców. Są nimi Lenovo, HP i Dell. Poradzi sobie także Apple, który wprawdzie sprzedaje głównie konsumentom, ale ma specyficzną pozycję na rynku i radzi sobie na przekór temu trendowi. Oprócz liderów w przyszłości mają szansę prosperować także niszowi gracze, oferujący komputery stworzone do określonych celów czy też dla konkretnej grupy użytkowników. Analityk wymienia tutaj modele gamingowe oraz sprzęt rugged.
Dostawy na rynku PC według Gartnera w I kw. 2017 r. |
Producent |
Dostawy w I kw. 2017 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2017 r. |
Dostawy w I kw. 2016 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2016 r. |
Wzrost rok do roku (%) |
Lenovo |
12,377 |
19,9 |
12,226 |
19,2 |
1,2 |
HP Inc. |
12,118 |
19,5 |
11,383 |
17,9 |
6,5 |
Dell |
9,351 |
15,0 |
9,040 |
14,2 |
3,4 |
Asus |
4,547 |
7,3 |
5,287 |
8,3 |
-14,0 |
Apple |
4,217 |
6,8 |
4,034 |
6,3 |
4,5 |
Acer |
4,190 |
6,7 |
4,266 |
6,7 |
-1,8 |
Inni |
15,380 |
24,7 |
17,486 |
27,4 |
-12,0 |
Razem |
62,180 |
100,0 |
63,721 |
100,0 |
-2,4 |
Także analityk IDC, Jay Lou, przyznaje, że "rynek tradycyjnych PC jest w trudnym okresie", z uwagi konkurencję ze strony urządzeń mobilnych oraz wydłużający się cykl życia urządzeń. Od 2011 r. sprzedaż komputerów na świecie spadła o ok. 30 proc. Jego zdaniem w kolejnych kwartałach można spodziewać się jednak wymiany urządzeń w firmach, co powinno prowadzić do wzrostu sprzedaży. Czyli cała nadzieja branży w klientach biznesowych.
Z danych IDC wynika, że w tym roku liderem globalnego rynku PC pod względem sprzedaży ilościowej zostało HP, po 4 latach detronizując Lenovo. Analitycy wskazują, że HP rozbudowuje swoje portfolio urządzeń. Ponadto odnotowało dobrą sprzedaż notebooków we wszystkich regionach. Z kolei Lenovo w minionym kwartale miało wyraźnie słabszy niż rok temu wynik w USA: -4,2 proc. rok do roku. Największy wzrost w czołówce osiągnął Dell, dzięki wyższej sprzedaży notebooków we wszystkich regionach.
Dostawy na rynku PC według IDC w I kw. 2017 r. |
|||||
Producent |
Dostawy w I kw. 2017 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2017 r. |
Dostawy w I kw. 2016 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w I kw. 2016 r. |
Wzrost rok do roku |
1. HP Inc |
13,143 |
21,8% |
11,621 |
19,4% |
13,1% |
2. Lenovo |
12,322 |
20,4% |
12,121 |
20,2% |
1,7% |
3. Dell |
9,573 |
15,9% |
9,017 |
15,0% |
6,2% |
4. Apple |
4,201 |
7,0% |
4,036 |
6,7% |
4,1% |
5. Acer |
4,121 |
6,8% |
4,006 |
6,7% |
2,9% |
Inni |
16,967 |
28,1% |
19,140 |
31,9% |
-11,4% |
Razem |
60,328 |
100,0% |
59,942 |
100,0% |
0,6% |
Źródło: IDC |
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
63 proc. organizacji wdrożyło zero-trust
Strategia zerowego zaufania zwykle ogranicza mniej niż połowę cyberryzyka przedsiębiorstwa
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.