Ipsos: pogorszyły się nastroje konsumentów
We wrześniu wyraźnie zmniejszyła się skłonność konsumentów do zakupów – poinformował ośrodek badawczy Ipsos. Wskaźnik optymizmu (WOK) w ciągu miesiąca spadł o ponad 5 pkt i osiągnął najniższy wynik w tym roku.
Wartość Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK) we wrześniu wyniosła 87,17 pkt w 200-stopniowej skali opracowanej przez Ipsos. To o 5,39 pkt mniej niż w sierpniu. Zmiana jest spowodowana jednoczesnym, wyraźnym spadkiem dwóch składowych WOK: wskaźnika skłonności do zakupów (-5,5 pkt.) i wskaźnika klimatu gospodarczego (-5,2 pkt.). We wrześniu więcej Polaków niż miesiąc wcześniej (+3,4 pkt. proc.) uważało, że sprawy kraju zmierzają w złym kierunku.
Respondenci z większym pesymizmem oceniali także perspektywy naszej gospodarki.
Według Ipsos do pogorszenia nastrojów przyczyniły się obawy o przyszłość kraju, które mogą być związane z niepokojami społecznymi (spór wokół krzyża, protesty w zakładach pracy). Spadła także ocena zmian gospodarczych, które zaszły w ciągu minionego roku. Tylko 11 proc. badanych stwierdziło, że sytuacja gospodarcza w ciągu minionych 12 miesięcy poprawiła się. Blisko połowa (41 proc.) uważa, że jest gorzej. Coraz mniej osób liczy na poprawę swojej sytuacji materialnej. Obecnie wierzy w nią 19 proc. respondentów.
Są i jednak bardziej optymistyczne oceny – konsumenci nie obawiają się już tak dużego wzrostu cen jak w sierpniu.
Badanie przeprowadzono między 9 a 16 września 2010 r. na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Podobne aktualności
Więcej pieniędzy na chmurę
Po raz pierwszy wydano na świecie więcej na sprzęt do budowy chmury niż na tradycyjną infrastrukturę.
Chmura: czy mniejsi gracze mogą rywalizować z największymi?
Globalni potentaci rynku chmury publicznej stale powiększają swoje udziały. Mimo to analitycy twierdzą, że znajdzie się na nim też miejsce dla innych, mniejszych dostawców.