Przychody Huawei w 2016 r. wyniosły 75,1 mld dol., o 32 proc. więcej niż w 2015 r., ale zysk netto powiększył się tylko o 0,4 proc., do 5,3 mld dol. Wzrost profitu firmy był najmniejszy od 5 lat. 

„Tylko wzrost przychodów, bez wzrostu zysku, nie będzie tolerowany” – zapowiedział według Reutersa Eric Xu, dyrektor generalny Huawei. Stwierdził, że utrzymanie poziomu marży zysku netto dla całej grupy w 2017 r. na poziomie ok. 7 proc. obecnie jest rozsądnym celem. W 2016 r. marża zysku netto Huawei wyniosła 7,1 proc. wobec 9,3 proc. w 2015 r.

Sabrina Meng, dyrektor finansowy koncernu, zaznacza, że firma ma duże rezerwy finansowe, a także mocną i zrównoważoną strukturę kapitałową.

W ub.r. zysk Huawei był pod presją przede wszystkim rosnących wydatków na badania i rozwój, które sięgnęły 11 mld dol. (14,6 proc. przychodów). Sporą część tej kwoty Huawei przeznaczyło na smartfony. Zamierza gonić liderów tego rynku, czyli Samsunga i Apple’a, ale musi zmierzyć się z ostrą konkurencją zwłaszcza w Chinach, gdzie lokalne marki rosną w siłę. 

W 2016 r. firma dostarczyła na rynek 139 mln smartfonów (+29 proc. wobec 2015 r.). Celem było 140 mln szt. Grupa Consumer Huawei, oferująca m.in. urządzenia mobilne, odnotowała 25,9 mld dol. rocznego przychodu, czyli o 44 proc. więcej niż w roku poprzednim.

Największą część obrotów wypracowała grupa biznesowa Carrier – 41,8 mld dol. (wzrost o 24 proc. rok do roku), dostarczająca infrastrukturę sieci telekomunikacyjnych. Obroty poszły w górę ze względu na rosnący popyt na wyposażenie sieci 4G.

Grupa biznesowa Enterprise, dostarczająca infrastrukturę teleinformatyczną do firm i instytucji, przyniosła koncernowi 5,9 mld dol. rocznego przychodu, o 47 proc. więcej niż rok wcześniej. Rosnącą sprzedaż napędza cyfrowa transformacja przedsiębiorstw.

W regionie EMEA Huawei w 2016 r. wypracowało 30 proc. światowych obrotów (najwięcej w Chinach – 41 proc.).