Już 63 proc. firm nie ma wątpliwości co do tego, że w obecnej sytuacji poszukiwanie oszczędności jest konieczne do tego, by przetrwać na rynku – według badania przeprowadzonego przez dhosting.pl wspólnie z SW Research.

Firmy zamierzają redukować koszty – najczęściej bieżące związane z wynajmem i utrzymaniem biur (52,8 proc.), lecz zaraz za nimi uplasowały się te generowane przez wykorzystywane rozwiązania technologiczne (46,5 proc.) – hosting, sprzęt i oprogramowanie IT oraz wydatki telekomunikacyjne. Dostawcę hostingu chce zmienić co czwarta badana firma – odpowiadali pytani z ponad 200 firm z kilkunastu branż.

Cięcia wydają się nieuchronne w obliczu topniejącej sprzedaży – spadek przychodów odnotowała już niemal połowa badanych (46 proc.), zaś w przypadku prawie co trzeciej firmy wyniósł on ponad 50 proc.

Raport wskazuje, że przedsiębiorcy deklarują zejście z wydatków na IT częściej niż redukcję płac (38 proc.) i zwolnienia (23 proc.).   

Z badań dhosting.pl wynika, że na usługi chmury obliczeniowej chce się zdecydować w tej chwili 15 proc. badanych, a 41 proc. chciałoby rozliczać się z dostawcą hostingu w cyklu miesięcznym a nie rocznym, co obecnie jest rynkowym standardem.

Sporo podmiotów nie jest jednak świadomych skutków zmian – prawie 44 proc. nie ma zdania co do przejścia na korzystanie z rozwiązań chmurowych.

Przekonanie, że będzie gorzej

Ponad połowa – 55,5 proc. – respondentów badania jest przekonanych, że obecny rok będzie gorszy lub znacząco gorszy od poprzedniego pod względem przychodów. Poprawy wyników spodziewa się jedynie 19 proc. przedsiębiorców. Dla porównania pod koniec 2019 r. w badaniu przygotowanym przez Konfederację Lewiatan pogorszenie sytuacji rynkowej i słabszy popyt na produkty w 2020 r. przewidywało 48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw.