Europa prześcignie świat we wzroście wydatków na AI
Pięć branż będzie odpowiadać za ponad 60 proc. nakładów.
Wydatki na sztuczną inteligencję w Europie osiągną w 2023 r. wartość 34,2 mld dol. W latach 2022–2027 będą rosły przeciętnie o 29,6 proc. co roku (CAGR), czyli więcej, niż średnia światowa (+26,9 proc.). Oczekuje się, że w 2027 r. wydatki na AI na kontynencie przekroczą 96,1 mld dol., zatem w ciągu 4 lat zwiększą się prawie 3-krotnie.
Za inwestycjami stoi potrzeba poprawy wydajności operacyjnej i optymalizacji IT, a także zapewnienia lepszych doświadczeń klientów.
Najczęstsze przypadki użycia sztucznej inteligencji to według IDC rozszerzone systemy wykrywania zagrożeń i zapobiegania im, wraz z rozszerzoną analizą i dochodzeniem w sprawie oszustw – szczególnie w sektorze finansowym oraz w branżach bardziej narażonych na zagrożenia, takich jak telekomunikacja, administracja centralna i lokalna.
Poprawa obsługi klienta i usprawnienie procesów sprzedaży są zapewniane przez takie use case’y, jak rozszerzona obsługa klienta oraz rekomendowanie i wzmacnianie procesów sprzedaży, przede wszystkim w handlu detalicznym, oraz w mniejszym stopniu w bankowości.
5 branż odpowiada za ponad 60 proc. wartości rynku
Bankowość, usługi profesjonalne, handel detaliczny, produkcja i telekomunikacja to branże w najwięcej inwestujące w AI. W sumie odpowiadają za ponad 60 proc. całkowitych wydatków na europejskim rynku sztucznej inteligencji w 2023 r.
Wydatki w innych sektorach, takich jak opieka zdrowotna, media, usługi osobiste i konsumenckie oraz usługi użyteczności publicznej są mniejsze, ale rosną w ponadprzeciętnym tempie.
Generatywna AI przydaje się do tworzenia obrazów i tekstów
W niepewnym otoczeniu gospodarczym rynek dynamicznie rośnie, wspierany przez popyt na technologie generatywnej sztucznej inteligencji.
„GenAI przyciąga uwagę producentów, konsumentów i firm, stawiając pytania co do tego, jak osadzić technologię w produktach i jak najwięcej skorzystać z jej wykorzystania” – mówi Carla La Croce , kierownik ds. badań w IDC.
Według IDC najszybciej rozwijającym się przypadkiem użycia generatywnej AI jest tworzenie obrazów, co jest szeroko stosowane w działaniach medialnych i marketingowych, a następnie tworzenie tekstów, szczególnie w branży usług profesjonalnych.
Wydatki na GenAI gonią AI
„Wydatki na zastosowania GenAI są nadal niższe niż dla bardziej ugruntowanych przypadków użycia AI, ale szybko rosną” – mówi La Croce.
„Firmy ścigają się, aby ulepszyć istniejące aplikacje za pomocą funkcji sztucznej inteligencji, podczas gdy bardziej przyszłościowi i innowacyjni dostawcy wdrażają generatywną AI w swoich rozwiązaniach, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu” – dodaje.
Podobne aktualności
Rynek platform AI no-code będzie rósł o 30 proc. rocznie
Firmy będą coraz chętniej korzystać z takiej opcji, bo nie wymaga posiadania wykwalifikowanych specjalistów.
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.