Z badania przeprowadzonego przez Fujitsu wśród szefów firm retailowych w różnych krajach wynika, że poprawa wydajności operacyjnej oraz obsługi klienta to dwa najważniejsze cele dla handlowców – uważa tak niemal 60 proc. respondentów. Przeważa jednak opinia, że trudno zrobić te dwie rzeczy na raz. Coś trzeba wybrać. Najliczniejsza grupa (63 proc.) stawia na zwiększenie sprzedaży. Ocenia ją głównie przez pryzmat marży (60 proc.). Stwierdzono, że detaliści często mają do czynienia z presją finansową w związku z kosztami przestrzeni handlowej, magazynów i personelu. Zdają sobie sprawę, że obsługa klienta na wysokim poziomie to najlepszy sposób na poprawę jakości oferty, ale koszty powstrzymują wiele firm od podjęcia działań w tej dziedzinie.

Kierowników zapytano także o innowacje technologiczne (sprzęt, oprogramowanie), które powinny zapewnić lepszą obsługę klientów przy zachowaniu atrakcyjnej ceny. Niemal 60 proc. liczy na korzyści z rozwiązań do oferowania usług internetowych, a 71 proc. ankietowanych uważa, że technologia odegra główną rolę w zrewolucjonizowaniu zakupów w sklepach tradycyjnych, które pozostaną miejscem kontaktu z klientem.

Co ciekawe z zebranych danych wynika, że zmienia się rola sklepu. Zdaniem największej grupy respondentów jest on obecnie przede wszystkim miejscem świadczenia usług (86 proc.), a nie punktem sprzedaży (81 proc.). Istotna jest także funkcja placówki w ekspozycji marki (76 proc.).

Respondenci spoza branży żywnościowej uważają, że w przyszłości najbardziej atrakcyjna dla klientów będzie sprzedaż w Internecie (7,2 pkt na 10). Jeśli chodzi tradycyjny handel, to ich zdaniem konsumentów przyciągną raczej sklepy w centrach miast (6,1) niż hiper i supermarkety (4,8).

Wyniki pochodzą z badania Fujitsu Pan-European Retail Survey 2013, które przeprowadzono wśród dyrektorów wyższego szczebla przedsiębiorstw handlu detalicznego m.in. z Francji, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii.

Fujitsu poinformowało, że opracowuje nową generację systemów do obsługi sprzedaży detalicznej (Fujitsu Retail Solutions), które obejmują konsultacje, przygotowanie i wdrożenie rozwiązania, a także zarządzanie. Producent twierdzi, że współpracuje z ponad 500 firmami i 82 tys. sklepów na całym świecie.