Według sondażu Contextu wśród dyrektorów firm z kanału sprzedaży, większość lub około połowy pytanych informuje o ponad 15-procentowym niedoborze notebooków (68 proc. wskazań), monitorów (50 proc.), produktów sieciowych (50 proc.), materiałów eksploatacyjnych do druku (46 proc.) i drukarek (41 proc.).

Z najnowszych danych firmy wynika, że zapasy urządzeń w dystrybucji w ciągu ostatniego roku mocno stopniały. ​​Notebooków wystarcza średnio na ok. 2 tygodnie, desktopów na 3-4 tygodnie, monitorów na 2 tygodnie, a drukarek na pół tygodnia.

Niepokój w retailu

„Niedobory produktów dotyczą wszystkiego, co ma w sobie procesor. Detaliści bardzo niepokoją się, jak będą obsługiwać klientów w czwartym kwartale” – twierdzi Adam Simon, dyrektor generalny Contextu.

Według Contextu w obliczu niedoborów przedsiębiorcy z branży potrzebują jasnych informacji o sytuacji na rynku, aby wiedzieć co robić. Oto kilka kluczowych pytań, na które zdaniem analityków warto odpowiedzieć:

  • ile zaległych zamówień to paniczne zakupy?
  • jaki wpływ na obecny obraz rynku ma zmiana popytu, a jaki niedoborów produktów?
  • jak można przewidzieć ceny i zabezpieczyć je?
  • jak duży wpływ mają problemy z łańcuchem dostaw i jak mogę się upewnić, że jest on solidny tak jak to obecnie możliwe?

Czas kluczowych decyzji

Szef Contextu zwraca uwagę, że firmy z kanału sprzedaży mimo boomu czeka niełatwy orzech do zgryzienia. Stoją przed kluczowymi decyzjami co do dalszej strategii.

„Pozostają dwa ważne pytania: na co stawiasz i jak radzisz sobie z niepewnością cenową” – twierdzi Adam Simon.

„Stawiasz na popyt komercyjny, czy też uważasz, że konsumencki boom będzie trwał? Wybierasz produkty premium czy tanie? Podpisujesz kontrakty długoterminowe czy krótkoterminowe? Kiedy i jak przenosisz wzrost cen na klientów końcowych? Są to trudne decyzje, które muszą podjąć firmy, a będą miały duży wpływ na ich sukces” – podsumowuje.

Dystrybutorzy są już 3 razy drożsi

Pomimo wyzwań stojących przed kanałem sprzedaży, analitycy zwracają uwagę, że ceny akcji spółek technologicznych nadal rosną.

Według danych Contextu z września 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. poszła w górę wartość spółek retailowych (32 proc.), specjalizujących się obrazowaniu (35 proc.), infrastrukturze (40 proc.), urządzeniach końcowych (82 proc.), zestawach słuchawkowych i kamerach internetowych (108 proc.). Nie dziwi też, że rośnie wartość pięciu internetowych gigantów – Google’a, Amazona, Facebooka, Apple’a i Microsoftu (średnio 123 proc.).

Jednak liderami wzrostu kapitalizacji czasu pandemii okazali się dystrybutorzy (przeciętnie +226 proc. w ciągu 2 lat).

Jest szansa, że będzie lepiej

Za czynniki łagodzące problemy związane z niedoborami produktów w kanale sprzedaży Context uważa rosnące ceny oraz ogromne inwestycje w zakłady wytwarzające czipy.

Istotnym czynnikiem wpływającym na podaż i popyt są też perspektywy innowacji w długim terminie, w tym zapotrzebowanie na sprzęt w edukacji, transformacja chmurowa i rozwój usługowego modelu dystrybucji.