Decyzja UOKiK ws. Vectry. Ma zwrócić pieniądze abonentom
Urząd dopatrzył się nieprawidłowości.
Decyzja UOKiK-u jest nieprawomocna.
Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Mówi ona o tym, że spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi „Bezpieczny Internet” i zwróci pobrane za nią pieniądze (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł).
Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone abonentom, którzy zawarli umowę na dostęp do internetu w ramach promocji, przewidującej automatyczną aktywację „Bezpiecznego Internetu” i zrezygnowali z usługi przed otrzymaniem piątej faktury.
Zobowiązanie dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów Vectry. Operator ma indywidualnie poinformować konsumentów, których dotyczy rekompensata. Decyzja jest nieprawomocna.
Przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych Vectry przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą „Bezpieczny Internet”. Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków umowy na usługi telekomunikacyjne. Jednak tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące „Bezpieczny Internet” był bezpłatny. Następnie, jeśli konsument nie zrezygnował z tej usługi, płacił abonament droższy o 6,90 zł miesięcznie.
„Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta” – podkreśla prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. Zgoda musi być wyrażona najpóźniej w chwili zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.
Dahua odwoła się od decyzji UOKiK
"Nie zgadzamy się z oceną postępowania" - oświadczyła spółka.