Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Mówi ona o tym, że spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi „Bezpieczny Internet” i zwróci pobrane za nią pieniądze (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł).

Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone abonentom, którzy zawarli umowę na dostęp do internetu w ramach promocji, przewidującej automatyczną aktywację „Bezpiecznego Internetu” i zrezygnowali z usługi przed otrzymaniem piątej faktury.

Zobowiązanie dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów Vectry. Operator ma indywidualnie poinformować konsumentów, których dotyczy rekompensata. Decyzja jest nieprawomocna.

Przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych Vectry przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą „Bezpieczny Internet”. Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków umowy na usługi telekomunikacyjne. Jednak tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące „Bezpieczny Internet” był bezpłatny. Następnie, jeśli konsument nie zrezygnował z tej usługi, płacił abonament droższy o 6,90 zł miesięcznie.

„Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta” – podkreśla prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. Zgoda musi być wyrażona najpóźniej w chwili zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu.