Światowy rynek cyberbezpieczeństwa wzrósł o 15,9 proc. rok do roku w III kw. 2022 r., do 17,8 mld dol. – ustalił Canalys. W tym sprzedaż w regionie EMEA osiągnęła 5,2 mld dol.

Jak zauważono, wyższe inwestycje następują pomimo coraz trudniejszych warunków ekonomicznych, chociaż dostawcy zauważyli pogorszenie w sektorze MŚP.

Ochrona końcówek rośnie najszybciej

Jak wynika z danych, użytkownicy najszybciej zwiększali wydatki na ochronę punktów końcowych (o 18,7 proc. r/r w III kw. br.) do 2,7 mld dol.

Z tym że kategorią, która generuje największą sprzedaż na rynku, pozostaje bezpieczeństwo sieci z 5,1 mld dol. przychodów, rosnące też niemało w III kw. br., bo o 14,8 proc. r/r.

Mimo wzrostu sytuacja na rynku okazała się gorsza od spodziewanej.

Spadki nowych transakcji, redukcje wydatków i opóźnienia w rozpoczęciu subskrypcji były większe niż oczekiwano, co przełoży się na przyszłe wyniki dostawców.

„Wielu dostawców cyberbezpieczeństwa przeszło na modele biznesowe oparte na subskrypcji, co pomogło im również uchronić się przed bezpośrednimi skutkami spowolnienia gospodarczego” — komentuje Matthew Ball, główny analityk Canalysa.

„Przejście na platformy oparte na subskrypcji i większy nacisk na dosprzedaż istniejących kont utrzymają wzrost przychodów dostawców cyberbezpieczeństwa w ciągu najbliższych 12 miesięcy” – przewiduje Matthew Ball.

Tylko 10 proc. partnerów spodziewa się spadku w 2023 r.

Jak podaje Canalys, partnerzy handlowi pozostali optymistami co do możliwości związanych z cyberbezpieczeństwem.

Otóż 27 proc. spodziewa się, że ich przychody z cyberbezpieczeństwa wzrosną o ponad 20 proc. w 2023 r. (wg ankiety z listopada i grudnia br.). Kolejne 27 proc. przewidywało wzrost o 11 – 20 proc. w przyszłym roku. Tylko 10 proc. partnerów spodziewało się spadku sprzedaży cyberbezpieczeństwa.

90 proc. rynku to sprzedaż pośrednia
Gros obrotów na rynku cyberbezpieczeństwa generowana jest poprzez kanał sprzedaży. W III kw. 2022 r. było to 90,6 proc. Czyli pozostałe 9,4 proc. to sprzedaż bezpośrednia. Sprzedaż kanałowa wzrosła o 15,9 proc. r/r, przewyższając dynamikę zakupów direct.

Palo Alto liderem, Fortinet bliżej Cisco

Palo Alto Networks okazało się marką numer 1 w III kw. 2022 r., odnotowując wzrost sprzedaży o blisko 25 proc. r/r i zwiększając swój udział do 8,4 proc.

Cisco jako numer 2 osiągnęło niższy wzrost niż lider (16,7 proc.) i udział na poziomie z ub.r., tj. 6,9 proc.

Fortinet zbliża się do Cisco. Zajął trzecie miejsce, zwiększając przychody o blisko 30 proc. r/r, co dało mu 6,7 proc. udziału w globalnym rynku.