Big Data rośnie, ale nie u nas
Według analityków Big Data, zwłaszcza w modelu usługowym (BDaaS), to dziś bardzo szybko rozwijająca się na świecie gałąź IT. Jednak w polskim biznesie strategiczne decyzje podejmowane przez menedżerów w ogromnej większości nie są poparte analityką wielkich zbiorów danych.
Według najnowszego raportu firmy analitycznej MarketsandMarkets globalny rynek usług BDaaS , czyli przetwarzania w chmurze obliczeniowej wielkich zbiorów danych, wykazuje 31-procentowy wzrost wartości rok do roku i do 2020 ma być wart ponad 7 mld dol.
W Polsce tempo rozwoju Big Data nie jest imponujące. Z badania przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że zaledwie 5,9% firm korzysta z analizy dużych zbiorów danych. Najczęściej sięgają one po dane geolokalizacyjne (3,9%) oraz informacje generowane przez media społecznościowe (2,1%). Firma Intel stwierdza, że zaledwie co piąta firma działająca w Polsce (18 proc.) poddaje analizie informacje marketingowe o swoich klientach.
Plany co prawda są, ale z realizacją gorzej. W ankiecie przeprowadzonej przez InsightExpress 8 na 10 polskich menedżerów IT twierdzi, że Big Data będzie podstawą strategii biznesowej ich przedsiębiorstw w ciągu najbliższych pięciu lat, a 7 na 10 przedsiębiorstw planuje zwiększenie wydatków na analizę dużych zbiorów danych w ciągu dwóch lat. Póki co jednak deklaracje nie mają przełożenia na rzeczywistość.
Sytuację w Polsce może zmienić upowszechnienie się usług BdaaS. Zdaniem Piotra Prajsnara, CEO Cloud Technologies, przetwarzanie w chmurze i dostarczanie danych „na żądanie” jest nie tylko tańsze, ale też znacznie szybsze w porównaniu do scenariusza, w którym od podstaw buduje się własną infrastrukturę Big Data.
Podobne aktualności
12 proc. badanych firm korzysta z Big Data
"W polskich firmach nadal brakuje świadomości na temat korzyści z wykorzystania dużych zbiorów danych" - stwierdzono w raporcie.
226 mld dol. na zaawansowaną analitykę
Wskazano powody, dlaczego firmy zwiększą wydatki blisko 4-krotnie w ciągu 5 lat.