Rynek oprogramowania BDA (Big Data and Analytics) w Europie odnotuje w latach 2023–2027 średni roczny wzrost (CAGR) na poziomie 19,8 proc. Jak przewidywano, w 2023 r. ponad połowa (55,6 proc.) rynku obejmowała wdrożenia w chmurze publicznej. Segment ten zwiększy się do 2027 r., będąc średnio aż 27,8 proc. na plusie co roku. Tymczasem dynamika dla instalacji lokalnych ma poprawiać się jedynie o 6,7 proc. rocznie.

Co do dostawców, to w I poł. 2023 r. Microsoft, Amazon i Salesforce przekroczyli średnią rynkową i zwiększyli swoje udziały w rynku. Google i Snowflake odnotowali wyjątkowy wzrost, chociaż nie należą do 5 największych marek na rynku Big Data i analityki.

Gdzie najszybciej wydatki pójdą w górę

Platformy oprogramowania AI pozostają jednym z najszybciej rozwijających się segmentów, podobnie jak narzędzia do analizy treści i systemy wyszukiwania.

„Chociaż technologia generatywnej sztucznej inteligencji koncentruje się obecnie głównie na danych nieustrukturyzowanych, jak tekst, obrazy, wideo, ogłoszono również produkty powiązane z BDA” – informuje Veronika Paál, starszy analityk ds. badań w IDC. – „W międzyczasie klasyczne funkcje AI/ML będą w dalszym ciągu napędzać rozwój oprogramowania BDA, a zapotrzebowanie na hurtownie danych i jeziora danych również będzie rosło” – przewiduje.

Niekorzystne warunki rynkowe hamulcem wydatków

Wzrost na BDA najbardziej spowalnia w dalszym ciągu inflacja i spowolnienie gospodarcze, przez co wiele firm zmniejszyło swoje budżety na inwestycje IT. Co więcej, na części rynków można spodziewać się presji cenowej, która będzie dodatkowo hamować dynamikę wydatków.