BCG: miliardowe przychody z handlu w Internecie, zakupy tańsze o 15 proc.
Kupując online klienci oszczędzają ok. 15 proc. w porównaniu z ceną w sklepie tradycyjnym – ustaliła Boston Consulting Group. Handel jest siłą napędową polskiej gospodarki internetowej. Do 2015 r. jej wartość może wzrosnąć nawet do 92 mld zł.
Według raportu firmy konsultingowej BCG zakupy za pośrednictwem Internetu są tańsze mniej więcej o 1/7 nawet po uwzględnieniu kosztów wysyłki. Jeszcze częściej, niż na bezpośredni zakup poprzez portal internetowy, klienci decydują się na wybór określonego towaru po sprawdzeniu cen i opisów online. Wartość tego typu transakcji jest o 80 proc. wyższa niż e-commerce i stanowi ok. 6 proc. handlu detalicznego. W takich branżach, jak elektronika, zdaniem BCG Internet wpływa bezpośrednio lub pośrednio na 20-30 proc. sprzedaży. Tymczasem polscy przedsiębiorcy stosunkowo rzadko, w porównaniu z innymi krajami Europy, korzystają z reklamy w sieci – stosuje ją 13 proc. firm.
W 2009 r. wartość polskiej gospodarki internetowej osiągnęła 35,7 mld zł, czyli 2,7 proc. PKB. BCG prognozuje, że do 2015 r. powinna wzrosnąć co najmniej o 100 proc. do 76,7 mld zł (4,1 proc. PKB), ale niewykluczony jest wyższy wzrost, nawet do 92 mld zł (4,9 proc. PKB). Branża ma zwiększać przychody średnio o 14 proc. rocznie. W porównaniu z innymi krajami Europy udział gospodarki internetowej w Polsce jest jednak i tak niski – np. w Wielkiej Brytanii wynosi 7,2 proc. PKB, a w Czechach 3,6 proc.
Zdaniem BCG największe pieniądze w polskim Internecie generuje handel, który przyczynia się do wytworzenia 62 proc. przychodów (22 mld zł w 2009 r.). Niewiele natomiast inwestuje administracja rządowa (5 mld zł, 0,4 proc. PKB), czyli na poziomie krajów rozwijających się.
W opinii BCG obok małej aktywności firm i administracji negatywnie na wielkość polskiej gospodarki internetowej wpływa ujemny bilans handlu dóbr i usług teleinformatycznych. Autorzy raportu tłumaczą taką sytuację importem komputerów i innego sprzętu. Ich zdaniem kraje, które eksportują urządzenia, mogą dodatkowo rozwijać gospodarkę internetową. Przywołany został przykład Czech, gdzie bilans handlu w sektorze informatycznym jest dodatni (0,8 proc. PKB, Polska -0,4 proc.), ponieważ – jak zauważa BCG – na terenie kraju działają duże firmy komputerowe.
Podobne aktualności
Konsumenci oszczędzają na smart home, chcą niezawodnego internetu
U prawie połowy ankietowanych osłabł zapał do wdrażania nowych technologii i gadżetów do domu.
Nadjeżdżają auta definiowane programowo
Motoryzacja i IT mocno zacisną więzy. Rynek dostawców oprogramowania i elektroniki samochodowej niemal się podwoi.
Ponad 60 proc. firm było celem ataku ransomware w 2022
Co więcej, z raportu Fortinet wynika, że aż połowa z tych przeprowadzonych na całym świecie ataków zakończyła się sukcesem cyberprzestępców.