Alibaba planuje budowę w Polsce olbrzymiego centrum logistycznego, które będzie zaopatrywać zarówno krajowy rynek, jak i klientów w sąsiednich państwach, m.in. w Niemczech – poinformował według PAP prezes Worldwide Logistics. Ośrodek ma powstać w zachodniej części kraju, niedaleko granicy. Obecnie trwają rozmowy na temat projektu, ale wiążące decyzje jeszcze nie zapadły – dodał.

Do grupy Alibaba należy serwis sprzedażowy AliExpress, który w Polsce szybko zyskuje na popularności. W 2017 r. odwiedzało go miesięcznie nawet 5 mln osób – według PBI/Gemius, wobec ok. 3 mln w 2016 r. Aplikacji AliExpress używa miesięcznie w kraju ok. 1,5 mln internautów.

Uruchomienie w Polsce huba magazynowego pozwoliłoby jeszcze szybciej dostarczać towar kupiony w chińskim serwisie polskim klientom, co znacznie zwiększyłoby atrakcyjność takich zakupów w porównaniu z lokalnymi platformami sprzedażowymi i e-sklepami. Obecnie jednym z minusów zakupów internetowych u azjatyckiego potentata – w porównaniu z zakupami w Polsce czy Europie – jest długi czas oczekiwania na przesyłkę. Jeśli za jakiś czas na AliExpress będzie zarówno tanio jak i szybko, to można spodziewać się jeszcze większej popularności tej platformy.

Tempo rozwoju Alibaby pokazują wyniki chińskiego giganta. Cała grupa po 3 kwartałach roku 2017 (do 31 grudnia) wypracowała 28,95 mld dol. obrotów (+57 proc. r/r). Zysk netto zwiększył się o 75 proc. rok do roku, do 8,42 mld dol.

W IV kw. 2017 r. przychody grupy z handlu międzynarodowego wzrosły o 93 proc., do kwoty 727 mln dol., głównie dzięki AliExpress i azjatyckiej platformie sprzedażowej. AliExpress działa od 2010 r. Alibaba istnieje od 1999 r.

Rosnącymi e-zakupami Polaków w chińskich serwisach coraz bardziej interesują się organy skarbowe. Skarbówka pracuje nad narzędziami, które zwiększą kontrolę nad e-handlem z Chin, tak aby egzekwować należne podatki. Towary sprowadzają do kraju nie tylko końcowi użytkownicy, lecz także odsprzedawcy.