Oto 7 kluczowych trendów w IT, które zyskają na znaczeniu według 7N – firmy zajmującej się kontraktowaniem oraz konsultingiem IT.

Jak zauważają eksperci, nie są to nowe zjawiska, ale obecnie wyróżnia je skala zastosowania. Wykorzystanie big data czy NLP, popularyzacja m-commerce to już nie tylko domena gigantów IT, ale rzeczywistość lub bliska przyszłość większości firm, nie tylko z branży IT.

1. Cyberbezpieczeństwo

Przyspieszenie cyfryzacji sprawia, że organizacje priorytetowo traktują zapewnienie bezpieczeństwa i zarządzanie ryzykiem w tym obszarze. Zwłaszcza, że ryzyko rośnie. Według Check Pointa 87 proc. organizacji doświadczyło prób nielegalnego wykorzystania luk w zabezpieczeniach, a 85 proc. ma trudności w zapewnieniu bezpieczeństwa w środowisku chmurowym. W prawie co drugim przedsiębiorstwie pracownik pobrał złośliwe oprogramowanie na swoją służbową komórkę.

Priorytet cyberbezpieczeństwa powoduje to ogromny popyt na specjalistów w tej dziedzinie, który zapewne będzie jeszcze większy w 2022 r.

Niebór talentów szacuje się na co namniej 17,5 tys. osób – według raportu HackerU “Cybersecurity. Raport o rynku pracy w Polsce”. Aż 60 proc. specjalistów tygodniowo otrzymuje 1 – 3 warte uwagi propozycje od rekruterów.

2. Mikroserwisy i konteneryzacja

Z potrzebą zachowania bezpieczeństwa związany jest wzrost znaczenia architektury mikroserwisowej. W dużym uproszczeniu polega ona na budowie aplikacji opartych na oddzielnych jednostkach komunikujących się ze sobą, zamiast dużego monolitycznego tworu.

Następnie aplikacja mikroserwisowa umieszczana jest w wirtualnych kontenerach, dzięki czemu jest bardziej stabilna i szybsza, a ewentualne usterki wyłączają z użycia poszczególne moduły, nie zaś całość.

Dzięki konteneryzacji łatwiejsze jest również zarządzanie aplikacją, budowanie jej skalowalności i automatyzacja.

W ten sposób działają platformy takie jak Netflix, Uber, Bolt czy HBO – przy intensywnym użytkowaniu aplikacja działa sprawnie, odwrotnie do np. przeciążonych serwerów stron czy gier komputerowych, gdy wiele osób jest nimi zainteresowanych w tym samym czasie.

3. mCommerce

Obecnie ponad 150 tys. polskich firm prowadzi sprzedaż usług i produktów online, z czego ⅓ to typowe sklepy internetowe. Według raportu Gemiusa “E-commerce w Polsce 2021” najmłodsi ankietowani zdecydowanie częściej korzystają ze smartfona (92 proc.) niż z innego urządzenia robiąc zakupy online.

Powoduje to zapotrzebowanie na programistów, którzy umieją tworzyć aplikacje mobilne, ze znajomością takich języków jak Java czy Kotlin dla środowiska Android oraz Swift dla iOS .

4. Big Data

W dobie pandemii znacząco wzrósł stopień cyfryzacji niemal wszystkich sektorów gospodarki, pojawia się coraz więcej danych do obróbki. W wielu firmach automatyzacja procesów zarządzania danymi stała się priorytetowa.

Według Gartnera, 80-90 proc. danych jest obecnie nieustrukturyzowanych – do tego tempo przyrostu nowych surowych danych jest trzykrotnie wyższe niż ustrukturyzowanych. Dlatego poszukiwani są i będą eksperci potrafiący samodzielnie dostrzec, gdzie i jak poprawić jakość i strukturę danych.

5. AI i machine learning

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe to jakby dwie strony tej samej monety. AI wykorzystuje modele matematyczne do opisu pewnych obiektów lub zjawisk i rozpoznawania wzorców. Zaś machine learning to praktyczne zastosowanie AI z wykorzystaniem danych.

W biznesie wciąż obecne jest przekonanie, że sztuczna inteligencja to temat przyszłości albo domena gigantów technologicznych. Tymczasem rozwiązania oparte na AI wdrażają sklepy internetowe, budując silniki rekomendacyjne, polecające użytkownikom produkty na podstawie dotychczasowych zakupów czy lokalizacji. Opieka zdrowotna coraz częściej korzysta z AI w diagnostyce. W różnych serwisach coraz częściej można spotkać się z czatbotami.

6. Natural Language Processing (NLP)

Wzrost popularności NLP, czyli przetwarzania języka naturalnego, wynika z rozwoju sztucznej inteligencji. Zastosowanie NLP – np. w voicebotach – zaczęło się już kilka lat temu. W ciągu ostatnich dwóch lat widać jednak wyraźnie zwiększone zainteresowanie tym obszarem, szczególnie w branżach farmaceutycznej i medycznej, a zwłaszcza firmach i instytucjach zajmujących się diagnostyką i teleporadami.

NLP obejmuje wszystkie aspekty dążące do tego, by komputer rozumiał nasz język i umiał go wykorzystywać, czyli są to m.in. autokorekta tekstu, mechanizmy filtrowania spamu, automatyczne uzupełnianie i podpowiedzi, wsparcie w tłumaczeniach, czy wreszcie przetwarzanie tekstu pisanego na mowę”– wyjaśnia Klaudia Białousz z 7N.

7. Automatyzacja za pomocą low-code/no-code i code gen

Znaczący niedobór programistów sprawia, że firmy sięgają po platformy low-code /no-code.

Według Gartnera, rynek low-code w 2021 r. urósł o 23 proc. r/r, co z jednej strony wygląda imponująco, ale wskazuje też, że to wciąż nowość a nie masowe zjawisko.

Rozwiązania low-code pozwalają budować aplikacje bez zaawansowanej wiedzy z zakresu programowania, ponadto ułatwiają i przyspieszają pracę programistów.

Przy nieskomplikowanych i jednorazowych zastosowaniach skorzystanie z no-code lub low-code okazuje się prostsze i tańsze niż zaangażowanie zespołu programistów. Do tego służą także generatory kodów (cod gen), które transponują kod źródłowy w gotowe formuły kodu maszynowego.