59 proc. Polaków widzi w AI zagrożenie dla swoich danych
62 proc. obawia się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych bardziej niż 5 lat temu, gdy wchodziło RODO.
„Błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji stanowi ogromne wyzwanie dla prywatności i przetwarzania danych” – przyznaje ekspert.
Większość (58 proc.) Polaków biorących udział w badaniu KPMG zgadza się ze stwierdzeniem, że po wprowadzeniu RODO ma większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi. Jednak 62 proc. obawia się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych bardziej niż 5 lat temu (gdy wchodziło RODO).
Pesymizm w tej kwestii nasila rozwój AI. Niepokój wywołują algorytmy uczące się preferencji osób przeglądających treści w serwisach społecznościowych i deepfake’ów. Te ostatnie zostały uznane za niepokojące przez 76 proc. badanych Polaków. Zdaniem 59 proc. innowacyjne technologie, w tym genAI, które mogą zagrażać bezpieczeństwu danych osobowych w sieci.
Ponadto 71 proc. respondentów czuje dyskomfort związany z podsłuchiwaniem przez asystentów głosowych.
„Błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji stanowi ogromne wyzwanie dla prywatności i przetwarzania danych” – przyznaje Piotr Burzyk, starszy menedżer, Consulting, zespół cyberbezpieczenstwa KMPG.
Polakom podobają się restrykcyjne przepisy
Aż 60 proc. pytanych z Polski uważa, że ochrona prywatności ich danych w kraju nie jest nadmierna, podczas gdy przeciętnie w Europie tego zdania jest 48 proc.
W opinii respondentów z UE właściwe przetwarzanie danych osobowych powinno być głównie zadaniem banków (23 proc.), instytucji państwowych (19 proc.) oraz policji i sądów (19 proc.).
Jednak instytucje państwowe nie cieszą się szczególnym zaufaniem pod względem bezpieczeństwa danych osobowych. Jedynie 13 proc. respondentów ma do nich największe zaufanie w tym zakresie, podczas gdy dla banków, policji i sądownictwa 24 proc. Sprzedawcy detaliczni (2 proc.) i media społecznościowe (3 proc.) zajmują najniższe pozycje w rankingu.
„Zauważalny jest wzrost świadomości obywateli Europy, w tym Polski, co do znaczenia ochrony prywatności. Ten trend potwierdza konieczność egzekwowania regulacji prawnych” – komentuje Magdalena Bęza, Associate Director, radca prawny, KPMG Law.
—————————————–
Badanie zawiera raport KPMG, „European Privacy Market Research 2023”.
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.