Już 42 proc. polskich szefów radzi się AI, podejmując strategiczne decyzje
Zaskakująco wielu liderów dopuszcza głos AI do kluczowych decyzji. Jednak aż 39 proc. pracowników widzi w AI zagrożenie.
AI rządzi – ma już swój wkład w kierowaniu polskimi firmami – wynika z badania.
Już 42 proc. menedżerów w Polsce deklaruje zastosowanie AI przy podejmowaniu strategicznych decyzji – według badania SAP.
Tak zaskakująco wysoki odsetek wskazuje, że AI staje się integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw w kraju i może wpływać na najważniejsze procesy.
Z pięciu najważniejszych powodów inwestowania w AI, cztery wiążą się z optymalizacją kosztów i procesów, a jeden z nowoczesną ofertą dla klientów – wynika z raportu.
Najważniejsze obszary, w których firmy korzystają z AI
Marketing (45 proc.), obsługa klienta (42 proc.), e-commerce (38 proc.) oraz planowanie i analiza finansowa (32 proc.) są głównymi obszarami, w których polskie firmy już korzystają z AI – według badania. To dziedziny, w których jest dużo powtarzalnych, możliwych do zautomatyzowania zadań.
Dlaczego chcą inwestować w AI
Najważniejsze motywacje sprowadzają się do kwestii zwiększających szybkość działania, wykorzystanie potencjału pracowników i korzyści finansowe.
Obawy pracowników największą barierą
Głównymi wyzwaniami wdrożenia AI okazują się obawy pracowników – tak twierdzi niemal 40 proc. menedżerów. Koszty są dopiero na czwartej pozycji (31 proc.). Zdaniem ekspertów kluczowe jest zatem zarządzanie zmianą i edukacja zespołów.
Wydatki na AI w firmach będą rosnąć
Zdecydowana większość badanych menedżerów polskich firm uważa, że skala wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie będzie systematycznie rosnąć, a organizacje nieinwestujące w AI stracą przewagę nad konkurencją. Przewidują także wzrost nakładów na rozwój AI. Największe wzrosty środków spodziewane są w bezpieczeństwie (57 proc.) oraz zarządzaniu danymi (56 proc.), w marketingu (56 proc.) i obsłudze klienta (55 proc.).
„Współpraca ludzi z inteligentnymi maszynami i systemami jest kluczowym aspektem, który może zarówno przyśpieszać, jak i hamować inwestycje. Obecnie 32 proc. polskich managerów wskazuje, że sztuczna inteligencja pozwala pracownikom skupić się na bardziej angażujących zadaniach, a firmy dostrzegają głównie korzyści z AI w optymalizacji czasu pracy i kosztów. Raport pokazuje dużą chęć polskich firm do inwestowania w sztuczną inteligencję oraz wielką potrzebę inwestycji w edukację pracowników, ponieważ aż 39 proc. z nich widzi w AI nie szansę, a zagrożenie” – podsumowuje Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP Polska.
———————————————————————————
Dane zawiera raport SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”
Podobne aktualności
Polscy menedżerowie coraz mniej patrzą na koszty wdrożeń IT
Już 61 proc. uważa, że przy wyborze rozwiązania IT równie istotny co wydatek na implementację jest długoterminowy zwrot z inwestycji.
„Konwergencja AI i chmury stanowi przełomowy moment”
W I kw. br. rynek infrastruktury chmurowej urósł o 21 proc. AI napędza wzrost, jednak związane z nią przejście do chmury może być skomplikowane i kosztowne.
Polscy szefowie IT mają trzy problemy z wdrożeniem AI
Wzrost produktywności (55 proc.) i automatyzacja (53 proc.) to najważniejsze zadania, jakie menedżerowie stawiają sztucznej inteligencji.