W I kw. 2017 r. odnotowano w skali światowej niewielki wzrost sprzedaży PC lub spadek – w zależności od tego, która firma badawcza dostarcza dane. Według IDC dostawy komputerów na globalny rynek wzrosły o 0,6 proc. wobec analogicznego kwartału 2016 r., do 60,33 mln szt. Gartner ocenia wielkość dostaw na 62,18 mln szt., co oznacza spadek o 2,4 proc. rok do roku. Z tą różnicą, że IDC uwględnia sprzedaż laptopów, desktopów i stacji roboczych, a Gartner do rynku PC zalicza także urządzenia 2 w 1 oraz tablety z systemem Windows (IDC ujmuje je w statystykach dla tabletów).

Słabość rynku jest związana przede wszystkim z topniejącym popytem wśród konsumentów. Niektórzy z nich całkiem zrezygnowali z komputerów na rzecz smartfonów lub tabletów albo trzymają w domu stare urządzenia, które w zupełności wystarczają większości prywatnych użytkowników. Analitycy zgadzają się natomiast, że szansą na poprawę wyników lub choćby ograniczenie spadków sprzedaży jest poszukiwanie klientów w sektorze biznesowym.

"Producenci, którzy nie mają mocnej pozycji na rynku biznesowym, będą mieli duże problemy" – uważa Mikako Kitagawa, analityk Gartnera. Twierdzi, że w ciągu najbliższych 5 lat takie firmy zostaną wypchnięte z rynku. Jego zdaniem ryzyko dotyczy wszystkich poza pierwszą trójką światowych dostawców. Są nimi Lenovo, HP i Dell. Poradzi sobie także Apple, który wprawdzie sprzedaje głównie konsumentom, ale ma specyficzną pozycję na rynku i radzi sobie na przekór temu trendowi. Oprócz liderów w przyszłości mają szansę prosperować także niszowi gracze, oferujący komputery stworzone do określonych celów czy też dla konkretnej grupy użytkowników. Analityk wymienia tutaj modele gamingowe oraz sprzęt rugged.

 

Dostawy na rynku PC według Gartnera w I kw. 2017 r.

Producent

Dostawy w I kw. 2017 r. (mln szt.)

Udział w rynku w I kw. 2017 r.

Dostawy w I kw. 2016 r. (mln szt.)

Udział w rynku w I kw. 2016 r.

Wzrost rok do roku  (%)

Lenovo

12,377

19,9

12,226

19,2

1,2

HP Inc.

12,118

19,5

11,383

17,9

6,5

Dell

9,351

15,0

9,040

14,2

3,4

Asus

4,547

7,3

5,287

8,3

-14,0

Apple

4,217

6,8

4,034

6,3

4,5

Acer

4,190

6,7

4,266

6,7

-1,8

Inni

15,380

24,7

17,486

27,4

-12,0

Razem

62,180

100,0

63,721

100,0

-2,4

 

Także analityk IDC, Jay Lou, przyznaje, że "rynek tradycyjnych PC jest w trudnym okresie", z uwagi konkurencję ze strony urządzeń mobilnych oraz wydłużający się cykl życia urządzeń. Od 2011 r. sprzedaż komputerów na świecie spadła o ok. 30 proc. Jego zdaniem w kolejnych kwartałach można spodziewać się jednak wymiany urządzeń w firmach, co powinno prowadzić do wzrostu sprzedaży. Czyli cała nadzieja branży w klientach biznesowych. 

Z danych IDC wynika, że w tym roku liderem globalnego rynku PC pod względem sprzedaży ilościowej zostało HP, po 4 latach detronizując Lenovo. Analitycy wskazują, że HP rozbudowuje swoje portfolio urządzeń. Ponadto odnotowało dobrą sprzedaż notebooków we wszystkich regionach. Z kolei Lenovo w minionym kwartale miało wyraźnie słabszy niż rok temu wynik w USA: -4,2 proc. rok do roku. Największy wzrost w czołówce osiągnął Dell, dzięki wyższej sprzedaży notebooków we wszystkich regionach. 

 

Dostawy na rynku PC według IDC w I kw. 2017 r.
 

Producent

Dostawy w I kw. 2017 r. (mln szt.)

Udział w rynku w I kw. 2017 r.

Dostawy w I kw. 2016 r. (mln szt.)

Udział w rynku w I kw. 2016 r.

Wzrost rok do roku

1. HP Inc

13,143

21,8%

11,621

19,4%

13,1%

2. Lenovo

12,322

20,4%

12,121

20,2%

1,7%

3. Dell

9,573

15,9%

9,017

15,0%

6,2%

4. Apple

4,201

7,0%

4,036

6,7%

4,1%

5. Acer

4,121

6,8%

4,006

6,7%

2,9%

Inni

16,967

28,1%

19,140

31,9%

-11,4%

Razem

60,328

100,0%

59,942

100,0%

0,6%

Źródło: IDC