Niedozwolone klauzule – 5 największych błędów
Trusted Shops przeanalizował niedozwolone klauzule wpisane do rejestru UOKiK w 2012 roku i wyodrębnił błędy, jakie resellerzy najczęściej popełniają w regulaminach sklepów internetowych.
Według Trusted Shops 2012 rok był rekordowy pod względem niedozwolonych klauzul dodawanych do rejestru UOKiK. Znalazły się w nim 432 nowe zapisy dotyczące handlu internetowego. Analizując je Trusted Shops stwierdził, że resellerzy popełniają najczęściej pięć błędów (w kolejności ich występowania):
1. Narzucają konsumentom właściwość miejscową sądu przedsiębiorcy. Takie klauzule stanowiły prawie jedną czwartą wszystkich zapisów dotyczących e-handlu w rejestrze UOKiK. Tymczasem w przypadku sporu konsumenta ze sprzedawcą, konsument ma wybór pomiędzy sądem właściwości ogólnej, a sądem mu odpowiadającym.
2. Zastrzegają prawo do zmiany regulaminu. Sprzedawca może zmodyfikować treść regulaminu e-sklepu, ale nie wolno mu zastrzec, że zmiany automatycznie obowiązują wszystkich kupujących.
3. Ograniczają prawo odstąpienia od umowy. W regulaminach najczęściej występują zapisy ograniczające zwracaną konsumentowi kwotę do ceny samego towaru lub nakładające na niego obowiązek zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu.
4. Naruszają prawa konsumenta do reklamacji. Większość zabronionych klauzul w tej kwestii stanowią zapisy wydłużające okres, jaki sklep ma na rozpatrzenie reklamacji, z 14 na 30 dni.
5. Uchylają się od odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie. Sklep, który ma podpisaną umowę z dostawcą jest jedynym podmiotem, jaki może mieć roszczenie w związku z niedopełnieniem przez dostawcę postanowień zawartych w tej umowie.
– Należy pamiętać, że w relacjach z konsumentami sklepy mają bardzo ograniczone możliwości stosowania osobnych regulacji. Najlepiej ściśle trzymać się wymogów i nie zmieniać brzmienia odpowiednich zapisów – radzi Julia Mandel, Ekspert ds. Prawa i Certyfikacji w Trusted Shops.
W styczniu 2013 r. rejestr klauzul niedozwolonych powiększył się o kolejne 15 wpisów dotyczących e-handlu. Zamieszczenie zabronionych klauzul w regulaminie sklepu może zostać uznane przez UOKiK za praktykę naruszającą zbiorowe interesów konsumentów, za co przedsiębiorcy grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego przychodu.
Podobne aktualności
80 proc. e-sklepów ofiarą ataku
Raport ujawnia fatalny stan bezpieczeństwa polskich biznesów internetowych.