Statystyki Icacat są oparte na liczbie danych o produktach pobieranych dla handlowych stron internetowych (jak e-sklepy, systemy ERP, witryny porównawcze, systemy zakupowe, portale ratingowe). 

Według informacji zebranych przez firmę w 2012 r. wśród produktów elektronicznych najszybciej rosnącą kategorią w e-handlu były tablety (wzrost o 158 proc. rok do roku). Na drugim miejscu znalazły się telewizory LED (+141 proc.). Numerem 3 na liście produktów, którymi zainteresowanie szybko zwiększa się, są dyski SSD (wzrost o ok.90 proc.). Spory wzrost zainteresowania odnotowano także w przypadku komputerów AIO i drukarek etykiet (po ok. 60 proc., nr 9 i 10 w rankingu).

Jeśli chodzi o ilość pobranych danych, to na topie są notebooki. Zainteresowanie nimi w e-handlu w 2012 r. według Icecat było nawet nieco większe niż rok wcześniej, podczas gdy najbardziej znaczący spadek odnotowano w przypadku desktopów (nr 6), co firma wyjaśnia m.in. ograniczeniem inwestycji w przedsiębiorstwach. Innym istotnym trendem zdaniem Icacat jest przejście od sprzętu do oprogramowania i usług w kanałach sprzedaży internetowej. Największy skok (+59 proc.) odnotowały usługi kolokacyjne, dzięki temu znalazły się w pierwszej dziesiątce. podobnie jak usługi wsparcia (nr 2), licencje i aktualizacje oprogramowania (nr 8). 

Icecat zaprezentował również ranking marek w e-handlu. Według firmy na pozycję miały wpływ m.in. takie czynniki jak popularność produktów, ich ocena przez klientów i profesjonalistów, dostępność produktów dla dystrybutorów i partnerów w handlu internetowym, poziom standaryzacji danych w celu wyszukiwania i porównania produktów w wyszukiwarkach oraz przeglądarkach internetowych, kampanie online, bezpłatne rozpowszechnianie specyfikacji sprzedawanych produktów.

W Top 10 marek zdecydowanym liderem jest HP. Ale Toshiba (+61 proc.), Canon (+40 proc.), Philips (+39 proc.) i Samsung (+30 proc.) odnotowały największe wzrosty. Zdaniem Icacat Samsung zyskuje dzięki szerokiej ofercie smartfonów, telewizorów LED i tabletów.

 

Top 10 marek w e-handlu w 2012 r. według Icecat

1. HP  

2. Toshiba  

3. Samsung  

4. Canon  

5. Sony  

6. Philips  

7. Lenovo  

8. Asus  

9. Acer  

10. Epson