CRN Jak ocenia pan polski rynek używanego sprzętu storage?

Zbigniew Maryniak Jest niewielki, ale ważne, że jest. Moim zdaniem wolny rynek polega na wolności wyboru, również między urządzeniem używanym a nowym. A brokerzy dają klientom wolność wyboru. Czytelnicy artykułu „Storage’owy blues” zapewne zauważyli, że producenci uważają zakup używanego sprzętu za złą inwestycję. Jednak moje ponad 30-letnie doświadczenie przeczy tej tezie. Klienci naprawdę potrafią liczyć. Jeśli wybierają produkt używany, oznacza to, że jest on wart swojej ceny.

CRN Czy producent jest zobowiązany do sprzedaży oprogramowania do obsługi systemu storage bez względu na to, czy jest to system używany, czy też nowy?

Zbigniew Maryniak Zgodnie z prawem producent musi to zrobić. Jednak wytwórcy storage’u w praktyce bardzo zręcznie omijają przepisy.

CRN W jaki sposób?

Zbigniew Maryniak Dają bardzo duże upusty na software, gdy klient kupuje nowy sprzęt. Nie dają natomiast żadnych, kiedy ktoś chce dokupić oprogramowanie do urządzenia pochodzącego z innego kanału, na przykład kupionego u brokera. W ten sposób niejako zmusza się klientów do zakupu w kanale producenta. Moim zdaniem jest to naganne, jednak u nas nie ma jeszcze sprawnych instytucji zajmujących się takimi praktykami.

CRN Jak można uniknąć tego problemu?

Zbigniew Maryniak: Trzeba kupować urządzenia od takich producentów, do których software nie jest potrzebny lub jest darmowy.

CRN Czy producenci będą serwisować tylko nowy sprzęt?

Zbigniew Maryniak Nie. Serwis producenta naprawi też używane urządzenie, pod warunkiem jednak, że zawiera ono oryginalne elementy. Po dokonaniu tzw. przeglądu zerowego, przyjmie sprzęt. Ważniejsze jest jednak, że producent nie może nikomu zakazać zajmowania się serwisem sprzętu. Oznacza to, że mogą go prowadzić firmy trzecie. Czasem nawet robią to lepiej niż producent. Inaczej nie przetrwałyby na rynku. Moja firma oferuje różne usługi serwisowe, także zaawansowane, na przykład podstawienie mobilnego ośrodka
zapasowego w przypadku katastrofy czy poważnej awarii systemu klienta. Gwarantujemy naprawę sprzętu w określonym w umowie czasie. Uważam, że mniejsze firmy serwisowe oferują równie dobre, a może nawet lepsze usługi niż serwis producenta. Potrafią szybko rozwiązać problem, bo doskonale znają potrzeby klientów. W rezultacie są w stanie zaproponować wsparcie na wyższym poziomie niż standardowy serwis producenta.