CRN Polska: Kilka tygodni temu rozpoczęto sprzedaż w krakowskim oddziale Megabajtu. Kto prowadzi nową placówkę?

Piotr Zakrzewski: Mirosław Nowak, który ma kilkuletnie doświadczenie w branży IT. Zaczynał w firmie Cezar jako handlowiec, potem awansował na kierownika krakowskiego oddziału tamtej firmy. To młody i ambitny człowiek.

CRN Polska: Jakie regiony będzie obsługiwał krakowski oddział?

Piotr Zakrzewski: Województwa małopolskie, podkarpackie i częściowo świętokrzyskie.

CRN Polska: Co stanie się z położonym niedaleko od Krakowa oddziałem w Katowicach?

Piotr Zakrzewski: Będzie działał na dotychczasowych zasadach. Województwo śląskie, geograficznie niewielkie, ma olbrzymią siłę nabywczą. Według statystyk GUS-u jest pod tym względem drugim województwem zaraz po mazowieckim. Poza tym oddział katowicki również poszerza swój zakres działania o część województwa świętokrzyskiego.

CRN Polska: Dlaczego chcecie ponosić koszty związane z prowadzeniem oddziału? Czy działający wcześniej w tym regionie przedstawiciel handlowy Megabajtu nie pełnił dobrze swojej roli?

Piotr Zakrzewski: To była jedna osoba bez zaplecza w postaci biura, taki latający handlowiec. Tymczasem w obu wspomnianych województwach mamy ponad 350 stałych klientów, to znaczy firm, które dokonują u nas regularnych zakupów. Uznaliśmy, że do skutecznej obsługi takiej liczby partnerów nie wystarczą handlowcy w centrali i jedna osoba na miejscu. Poza tym chcemy oczywiście zdobywać nowych klientów i zależy nam na tym, aby dotychczasowi partnerzy byli lepiej obsługiwani, a dzięki temu kupowali więcej.

CRN Polska: Ile osób zatrudniacie w nowym oddziale?

Piotr Zakrzewski: Na razie dwie. Nie wykluczamy, że z czasem zatrudnienie wzrośnie. Wszystko zależy od tego, jakie obroty będzie miało krakowskie biuro.

CRN Polska: Jak duże są koszty prowadzenia oddziału?

Piotr Zakrzewski: Nie są duże, bo wynoszą miesięcznie kilkanaście tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż w Małopolskiem i Podkarpackiem stanowi kilkanaście procent naszych obrotów (a liczymy, że do końca roku odsetek ten wzrośnie co najmniej dwukrotnie), są to koszty warte poniesienia.

CRN Polska: Czy macie jakieś plany związane z lokalnym magazynem i serwisem?

Piotr Zakrzewski: Dwa lata temu wdrożyliśmy w Warszawie i oddziałach zintegrowany system zarządzania firmą (Great Plains Software Dynamics – przyp. red.). Umożliwiło to nam połączenie online ze wszystkimi naszymi oddziałami oraz centralizację magazynów i obsługi serwisowej. Przy dzisiejszym tempie dostarczania przesyłek lokalny magazyn utrzymywany tylko na potrzeby oddziału wydaje się zbędnym kosztem.

CRN Polska: Skoro już mowa o oprogramowaniu do zarządzania… Co z waszymi inwestycjami w zakresie dystrybucji przez Internet?

Piotr Zakrzewski: W maju uruchomiliśmy Megasam – elektroniczny system zamawiania towarów, zintegrowany z systemem Dynamics. W związku z prowadzonym obecnie upgrade’em Dynamicsa do wersji 7.5 niedługo wprowadzimy nową, ulepszoną wersję systemu e-dystrybucji. Zostanie udostępniony najpóźniej od września.

CRN Polska: Czy Megabajt planuje otwarcie kolejnego oddziału?

Piotr Zakrzewski: Tak. Prawdopodobnie w tym roku rozpocznie działalność oddział na Pomorzu. Planujemy wykupienie części lub całości udziałów w jednej z tamtejszych lokalnych hurtowni, co pozwoliłoby nam od razu mocno zaistnieć w tym regionie. Nic więcej nie mogę na razie powiedzieć.

CRN Polska: A co ze sprzedażą za granicę?

Piotr Zakrzewski: Prowadzimy rozmowy z dystrybutorami ze wszystkich państw ościennych, koncentrując się na krajach unijnych. Przed szczytem sezonu wszystkie nasze produkty będą przygotowane do sprzedaży w większości krajów europejskich. Będziemy mieli przygotowane instrukcje obsługi i opakowania z napisami w języku angielskim, czeskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim, słowackim oraz węgierskim i w krajach, gdzie obowiązują te języki będziemy rozpoczynać dystrybucję. Pierwsze transakcje zawrzemy zapewne u sąsiadów. Liczymy na rynek niemiecki, czeski, słowacki, węgierski i krajów nadbałtyckich.

CRN Polska: Jakie były obroty Megabajtu w 2003 roku i jakie są plany na rok 2004?

Piotr Zakrzewski: Sprzedaliśmy za około 110 mln zł, co oznacza poprawę wyników z 2002 roku o 20 proc. Biznesplan 2004 roku zakłada obroty na poziomie 140 – 145 mln zł.

CRN Polska: Jakich nowości w waszej ofercie możemy spodziewać się w najbliższych miesiącach?

Piotr Zakrzewski: W tym roku wprowadziliśmy na polski rynek nową markę nośników – Supratec, w końcu sierpnia rozpoczynamy zaś sprzedaż monitorów pod marką Avacs. Wprowadzamy do oferty coraz modniejsze urządzenia integrujące w jedno odtwarzacz MP3, przenośną pamięć, aparat cyfrowy itp.