W końcu lutego do oferty
autoryzowanych dystrybutorów Panasonica trafił nowy model wzmocnionego laptopa
– Toughbook CF-54. Urządzenie przeznaczone jest głównie dla klientów
z sektora motoryzacyjnego, m.in. pracowników stacji diagnostycznych
i serwisów samochodowych (to wyjaśnia, dlaczego na premierę nowego
notebooka Panasonic wybrał lipską fabrykę Porsche). Prezentując kolejny model
Toughbooka, producent zwrócił uwagę na trendy, które wyznaczają kierunek
rozwoju rynku wzmocnionych laptopów. Wygląda na to, że kategoria semi-rugged
nabiera na nim coraz większego znaczenia.

Według danych VDC wartość tego rodzaju sprzętu wprowadzonego
na rynek regionu EMEA była w 2014 r. większa niż notebooków
fully-rugged i wyniosła 125 mln dol. (108 mln dol. w tej
drugiej grupie). Przez kolejne lata ma rosnąć w obu kategoriach, jednak
w przypadku notebooków semi-rugged powinna być cały czas wyższa.

 

Odporny sprzęt dla białych kołnierzyków

Toughbook CF-54 jest
najlepiej wzmocnionym urządzeniem Panasonica w swojej klasie. Na tej
podstawie producent liczy na rozszerzenie grupy użytkowników końcowych poza
motoryzację. Ma to się stać dzięki temu, że nowy laptop łączy cechy notebooka
biznesowego i odpornej maszyny do zadań specjalnych. Posiadając cechy
urządzenia wzmocnionego, jest lekki, cienki, dysponuje wysokiej klasy
procesorem, układem graficznym i ma atrakcyjny wygląd. Dlatego, mówiąc
o CF-54, Panasonic posługuje się określeniem „semi-rugged redefined”.
Budowa CF-54 jest modularna, dzięki czemu klienci mogą wybierać spośród kilku
wersji produktu (to nie zawsze jest możliwe w przypadku notebooków
wzmocnionych). Ze względu na to Toughbookiem mają się zainteresować odbiorcy
z rynku ubezpieczeń, projektowego (np. architekci), czy też administracja,
więc ci specjaliści, którzy swoje obowiązki wykonują po części na zewnątrz biur
i niekoniecznie w trudnych warunkach.

 
Specyficzna specyfikacja

Czym konkretnie charakteryzuje się model CF-54? Jest
o około 50 proc. cieńszy i 25 proc. lżejszy od poprzednika.
Zawiera 14-calowy wyświetlacz dostępny w trzech wariantach: HD, Full HD
i Full HD z pojemnościowym ekranem Multi-Touch. Opcjonalnie może być
także wyposażony w kartę graficzną AMD FirePro M5100, która podnosi
wydajność graficzną wyświetlacza. Standardowo w komputerze działa procesor
Intel Core i5–5300U vPro. Można jednak wybrać wersję z i5i7 vPro.
Urządzenie działa pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 8.1 Pro Update
(z opcją zamiany na Windows 7 Professional). Z czterech stron
jest obudowane warstwą ochronną wykonaną ze stopu magnezu. Wyświetlacz
i klawiatura są zabezpieczone przed zalaniem, a kształt pokrywy
– przypominający plaster miodu – ma zapewnić wysoką ochronę przed
wstrząsami (według Panasonica CF-54 przetrwa upadek z wysokości 76 cm).
Laptop umożliwia nieprzerwaną pracę przez 11 godzin, ale opcjonalna bateria
z funkcją wymiany w trybie hot-swap gwarantuje ciągłą pracę do 18
godz.

CF-54 zaopatrzono w szeroką gamę interfejsów.
W zależności od wymagań użytkownika urządzenie może mieć napęd DVD, drugą
baterię, gniazdo na kartę PC, pamięć USB lub czytnik kart Smart. Dodatkowo
dostępny jest osobny konfigurowalny port, który może być wykorzystany jako
drugi port LAN, Rugged USB, GPS lub czwarty port USB 2.0. Model HD ma
w standardzie dysk twardy o pojemności 500 GB, zaś obie wersje
Full HD są wyposażone w 128-gigabajtowy dysk SSD. Ceny detaliczne netto
wynoszą od 6950 zł do 9750 zł.

 

Nie tylko Panasonic…

…podkreśla zastosowanie
najnowszych komponentów w odpornych notebookach oraz ich stosunkowo małą
wagę i gabaryty. Robią to również inni producenci wzmocnionych laptopów.
Powszechnie dostrzega się większe zainteresowanie odpornymi urządzeniami także
wśród odbiorców, którzy mogliby się bez nich obejść. Nic więc dziwnego, że
vendorzy chcą wykorzystać ten trend. Jednak pociąga on za sobą konieczność
przystosowania wzmocnionego sprzętu do przyzwyczajeń konsumenckich. To między
innymi one powodują, że dla wzmocnionych laptopów z roku na rok większą
konkurencję stanowią odporne tablety i coraz częściej smartfony rugged.
W najbliższych latach możemy być świadkami oferowania nowych produktów,
które w różny sposób godzą cechy konsumenckie i specjalistyczne, oraz
stosowania coraz to ciekawszych strategii ich wprowadzania na rynek, czego
przykładem jest „semi-rugged redefined” Panasonica.