Gracze lubią słuchać

Sprzedaż akcesoriów gamingowych bije w tym roku rekordy, co nie stanowi zaskoczenia w okresie, gdy ludzie szukają sposobów na domową rozrywkę. Przewiduje się, że w 2020 r. w ujęciu ilościowym wzrost wyniesie 21 proc. (do 97,8 tys. sztuk), a wartość rynku globalnie osiągnie 4,2 mld dol. Za takie pieniądze fani cyfrowej rozrywki kupią nowe słuchawki, klawiatury, myszy i głośniki. W palecie akcesoriów najważniejsze, jeśli chodzi o wartość zakupów, są słuchawki – odpowiadają za ponad 40 proc. wydatków na tego typu sprzęt dla graczy. W tym roku w ujęciu ilościowym wzrost może wynieść 26 proc., czyli więcej niż średnia dla całego segmentu rynku. To skutek tego, że w I poł. br. także konsumenci, którzy nie grają, kupowali słuchawki gamingowe z niższej półki. W ocenie analityków potencjał do dalszego wzrostu jest znaczący. Do 2024 r. sprzedaż akcesoriów dla graczy w ujęciu ilościowym powinna zwiększać się o 9 proc. rocznie, a za 4 lata wartość rynku ma przekroczyć 6 mld dol.

Źródło: Futuresource Consulting

HP odzyskało pozycję lidera rynku notebooków

HP po latach odzyskało pozycję nr 1 na rynku komputerów przenośnych, minimalnie wyprzedzając Lenovo – wynika z raportu Strategy Analytics. Okazuje się, że w III kw. 2020 r. odnotowano dalszy znaczny globalny wzrost dostaw – o 34 proc. w ujęciu rok do roku. A mogło być jeszcze lepiej, bo sprzedaż w obliczu rekordowego popytu ograniczała podaż sprzętu. Przy czym w ocenie analityków pozostanie ona zasadniczym problemem na rynku, ponieważ nadal można spodziewać się dużego zapotrzebowania na notebooki. Jako że pandemia nie odpuszcza, konsumenci rozpoczęli zakupy jeszcze przed sezonem świątecznym, aby przygotować się do pracy i nauki w domu.

Jeśli chodzi o poszczególne segmenty, to bardzo wysoki wzrost odnotowano w przypadku sprzętu gamingowego i ultramobilnych modeli, ponieważ nabywcy wydali więcej pieniędzy na notebooki używane do wielu różnych zadań, zarówno do rozrywki jak i do pracy. Przykładowo, znacznie zwiększyła się sprzedaż chromebooków, które mają już 16 proc. udziału w rynku wobec 9,7 proc. przed rokiem. Większe zakupy tych urządzeń odnotowano zarówno w segmencie komercyjnym, jak i konsumenckim. Laptopy z systemem Google’a pozostawały ulubioną opcją dla szkół i uczniów na rynkach rozwiniętych. Dla porównania, udział laptopów z Mac OS wzrósł jedynie z 9,3 proc. do 9,6 proc. W skali światowej MacBooki miały mniej niż 10 proc. udziału w sprzedaży notebooków. Jeśli chodzi o HP, producent ten osiągnął wyraźnie większy wzrost niż średnia na rynku (+43 proc. rok do roku). W efekcie Lenovo, choć też cieszyło się dwucyfrowym popytem na swoje produkty (+25 proc.), minimalnie dało się wyprzedzić HP. Obie firmy idą jednak łeb w łeb, a w ujęciu procentowym ich udział w rynku w III kw. br. wynosił po 23,6 proc.

Źródło: Strategy Analytics

Ponad 80 proc. firm nie obniży budżetów IT

Jedna trzecia (33 proc.) przedsiębiorstw w Europie zamierza zwiększyć budżety IT w 2021 r., a 12 proc. je obniży – twierdzą autorzy badania Spiceworks. Wynika z niego jednocześnie, że ponad połowa pytanych biznesmenów (52 proc.) nie planuje żadnych zmian. W porównaniu z poprzednimi latami ubyło chętnych do zwiększania wydatków, jest natomiast więcej planujących cięcia, co idzie w parze z przewidywanym spadkiem przychodów firm. W badaniu światowym również jedna trzecia przedsiębiorstw chce podnieść wydatki na IT. Najważniejsze wskazywane czynniki wzrostu to: wyższy priorytet w firmie dla projektów IT (45 proc.), zmiany w biznesie spowodowane COVID-19 (38 proc.), jak też potrzeba wsparcia pracowników zdalnych (36 proc.). Do głównych czynników przyczyniających się do wzrostów budżetów IT w przyszłym roku ma należeć poza tym wymiana starzejącej się infrastruktury IT, ale również rosnące obawy o jej bezpieczeństwo. Rośnie przy tym znaczenie komunikacji bezprzewodowej. W Europie w ciągu najbliższych 12 miesięcy największy odsetek pytanych firm planuje inwestycje w 5G, gigabitową sieć Wi-Fi, bezserwerowe przetwarzanie danych oraz Internet rzeczy. Co ważne, sprzęt nadal będzie stanowić największą część budżetów IT w 2021 r., mimo że jego udział spadł z 35 proc. w 2019 r. do 31 proc. w 2021 r. Zwiększają się natomiast wydatki firm na chmurę i usługi zarządzane. Źródło: Spiceworks, The 2021 State of IT.


Do tego potrzebna jest chmura

Środki przeznaczone na IT popłyną szerszym strumieniem w kierunku chmury publicznej. W 2021 r. wydatki użytkowników końcowych na związane z nią usługi wzrosną na świecie o 18 proc., do 304,9 mld dol. Tym samym na konta dostawców wpłynie aż o 47 mld dol. więcej niż w 2020 roku. Analitycy Gartnera podkreślają, że pandemia zmusiła firmy do skoncentrowania się na trzech priorytetach: oszczędzaniu gotówki i optymalizacji kosztów IT, wspieraniu i zabezpieczaniu pracy zdalnej oraz na zapewnieniu odporności biznesu. Inwestowanie w chmurę stało się sposobem zaspokojenia wszystkich tych trzech potrzeb.

Prawie 70 proc. podmiotów już korzystających z usług w chmurze planuje zwiększyć wydatki na nie z powodu zakłóceń spowodowanych przez COVID-19. Ponieważ przedsiębiorstwa będą nadal inwestować w mobilność, współpracę i infrastrukturę pracy zdalnej, przewiduje się, że w 2024 r. chmura będzie mieć 14,2 proc. udziału w globalnych wydatkach przedsiębiorstw na IT w porównaniu z 9,1 proc. w 2020 r. Największym segmentem chmury publicznej pozostaje SaaS, ale w większej skali wzrośnie rynek PaaS, gdyż o blisko 27 proc. w 2021 r. Wynika to z potrzeby zapewnienia odpowiedniej infrastruktury pracownikom zdalnym, która w dużej mierze ma postać zmodernizowanych i natywnych aplikacji chmurowych.

Źródło: Gartner

Plany szefów IT w nowej rzeczywistości

Zdaniem 52 proc. szefów działów IT z Polski i 47 proc. na świecie pandemia trwale przyspieszyła transformację cyfrową. Ponad połowa CIO z naszego kraju deklaruje, że wdrożyła rozwiązania chmurowe, natomiast co czwarty analizuje tę opcję. Wśród kolejnych technologii, których wdrożenie rozważają liderzy IT, znajdują się: sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (25 proc. w Polsce, 29 proc. w skali globalnej) oraz inteligentna automatyzacja (odpowiednio 25 i 30 proc.). Warto zwrócić uwagę na duży globalnie wzrost popularności platform sprzedażowych w modelu SaaS – liczba wdrożeń takich rozwiązań zwiększyła się ponad trzykrotnie, z 7 proc. w 2019 r. do 23 proc. w 2020 r. Spośród inwestycji, które w ocenie szefów IT w badaniu globalnym są obecnie kluczowe dla firm, najczęściej wskazywano nakłady na zapewnienie bezpieczeństwa i prywatności. Branże, które zamierzają najwięcej inwestować w IT w najbliższych 12 miesiącach, to: energetyka i usługi publiczne (utilities) – 52 proc., administracja – 51 proc., ochrona zdrowia – 49 proc. oraz IT – 46 proc.

Źródło: Raport KPMG i Harvey Nash „CIO Survey 2020: Everything changed. Or did it?”