Według Futuresource Consulting w okresie od stycznia do
czerwca 2013 r. polski rynek wchłonął 22,8 tys. projektorów. Dla
porównania: w całym 2012 r. zdaniem firmy badawczej zostało
sprzedanych 61,7 tys. maszyn, a w 2011 r. – 62,5 tys.
Jednakże dostawcy szacują wynik z ubiegłego roku wyraźnie wyżej – na
poziomie zbliżonym do 70 tys., natomiast w I poł. 2013 r.
występuje duża rozbieżność ocen: od 20 do 32 tys. Wszyscy zgadzają się za to,
że na początku bieżącego roku popyt nie był duży. Zwłaszcza sektor publiczny, który
należy do największych odbiorców projektorów, kupował mniej niż
w 2012 r.

– W bieżącym roku nie było, jak dotychczas, żadnych
większych przetargów w szkołach, uczelniach czy administracji

– tłumaczy stagnację Krzysztof Sulowicz, Country Manager BenQ.

 

Lepszy IV kwartał

Mimo kiepskiego początku
roku większość dostawców spodziewa się, że w całym 2013 r. wynik
będzie podobny jak w 2012, co oznaczałoby pracowity IV kwartał dla
dostawców i partnerów. Jak zwykle w ostatnich miesiącach roku
oczekiwany jest wzrost zamówień ze strony sektora edukacyjnego i firm,
który powinien zrekompensować słabsze wyniki z pierwszych dwóch kwartałów.

– W III kwartale, szczególnie od końca sierpnia,
klienci zaczęli więcej kupować, co pozwala mieć nadzieję, że rok 2013 zamkniemy
wzrostem sprzedaży w porównaniu z ubiegłym –
mówi szef BenQ
w Polsce.




Jan Bosek

Senior Product Manager, ViDiS

Sieci detaliczne mają
niewielki udział w sprzedaży projektorów. Mają w asortymencie mnóstwo
produktów, nie są w stanie rywalizować o klienta z resellerami,
oferującymi pełne wsparcie i specjalistyczną wiedzę. Największe marże
można uzyskać przede wszystkim na urządzeniach dla biznesu, gdzie poza ceną
liczą się bardzo dobre parametry obrazu, jak duża jasność. Wśród akcesoriów
poszukiwane są zwłaszcza torby do projektorów oraz kable VGA, HDMI. Popularne
są też przystawki zapewniające łączność bezprzewodową z komputerem,
tabletem lub smartfonem.

 

Choć część firm ma
wątpliwości, czy nastąpi wyraźna poprawa, optymiści liczą na to, że w IV
kw. zostanie zrealizowane nawet 40 proc. tegorocznej sprzedaży. Powód
znany od lat: instytucje publiczne i przedsiębiorstwa starają się
wykorzystać budżety przyznane na cały rok, aby później nie obniżono im limitu.
Ponadto przed świętami tradycyjnie więcej kupują klienci indywidualni,
aczkolwiek mają oni znacznie skromniejszy udział w obrotach na rynku niż
sektor publiczny i biznesowy (w 2013 r. do tej grupy odbiorców
trafiło najwyżej ok. 20 proc. projektorów sprzedanych na polskim
rynku). Warto jednak odnotować, że – jak szacują dostawcy
– konsumenci kupują obecnie nieco więcej niż rok wcześniej (ich udział
w rynku był 3–4 pproc. mniejszy), a trend wzrostowy powinien
utrzymać się w 2014 r.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki, na topie jest
pięciu producentów, którzy mają łącznie ok. 70 proc. polskiego rynku.
Liderem jest BenQ z ok. 25-proc. udziałem w sprzedaży
w I poł. 2013 r. W Top 5 są również: Acer, Epson, NEC
i Optoma. Sprzęt tych pięciu marek był najczęściej kupowany przez polskich
klientów także w zeszłym roku.

 

Cena kształtuje popyt

Jak zazwyczaj bywa na polskim rynku, użytkownicy kupują
przede wszystkim to, co tanie. Szacunkowo w pierwszych sześciu miesiącach
br. sprzęt za mniej niż 2 tys. zł miał ok. 70 proc. udziału
w sprzedaży. Reszta to głównie urządzenia za 2–3 tys. zł,
a na droższy zapotrzebowanie jest niewielkie (ok. 5 proc. rynku).

Anna Belczyk

Product Manager, Veracomp

Klient
indywidualny nie trzyma się praktycznie żadnych zasad i kupuje urządzenia
w zależności od posiadanych funduszy: głównie projektory najtańsze, ale
też z górnej półki. W przypadku sektora edukacyjnego większość
sprzedaży stanowią projektory w cenie do 1,5 tys. zł netto oraz za
2,5 tys. – 3 tys. zł netto. Okazjonalnie duże jednostki, np.
uczelnie wyższe, zaopatrują się w projektory instalacyjne, których cena
zaczyna się od 6 tys. zł netto. Z kolei klient korporacyjny
zwraca uwagę na jakość: obok projektorów przenośnych w cenie
2 – 2,5 tys. zł netto kupuje projektory wyższej klasy, od
5 tys. zł netto w górę.

Marcin Brzostowski

Product Manager, Dział Systemy PC w Actionie

Resellerzy powinni poszukiwać dodatkowych zysków
w usługach dodanych, jak np. instalacja zakupionego sprzętu. Wysokość marż
zależy od rodzaju sprzedawanego projektora. Im urządzenie jest tańsze
i prostsze, tym niższa marża, do 5 proc. W przypadku sprzedaży
bardziej zaawansowanych urządzeń marża rośnie i może być nawet dwucyfrowa.

 

– W bieżącym roku klienci najczęściej pytają
o najtańsze modele, czyli w cenie resellerskiej do 1,5 tys. zł

– informuje Robert Buława, Manager Channel Sales & Marketing Central
East Europe, NEC Display Solutions.

Ten przedział cenowy dostawcy podawali często. Również
w handlu detalicznym popytem cieszy się towar z dolnej półki cenowej.

– Średnia cena sprzedaży projektora w tym roku
wynosi ok. 1299 zł brutto –
informuje Jan Zdebel, prezes Alsenu.

 

Rozdzielczość też niska

Choć już kilka lat temu
prognozowano rychły koniec projektorów o rozdzielczości SVGA (800 x 600
pikseli, proporcje obrazu 4:3), nadal tego typu urządzenia trzymają się mocno.
W I poł. 2013 r. miały one ok. 25 proc. udziału
w sprzedaży. Powód: są tanie, więc kupuje je często sektor publiczny
(ponieważ w przetargach decyduje cena) i niemało klientów
indywidualnych, szukających sprzętu głównie w Internecie, gdzie również
najpopularniejszy towar to taki, który kosztuje najmniej. Obecnie sprzęt SVGA
można kupić już za ok. 1 tys. zł. Dolna granica cenowa jest
podobna jak w zeszłym roku, jednakże od początku br. sprzedaż urządzeń
SVGA spada (w I kw. br. miały szacunkowo nawet ponad 30 proc.
rynku) i ten trend powinien się utrzymać.

Przemawiają za tym co
najmniej trzy argumenty – po pierwsze wyświetlacze o proporcji obrazu
4:3 są coraz mniej użyteczne.

– Materiały wideo czy
prezentacje przygotowuje się w większości w formacie panoramicznym.
Poza tym nie ma już laptopów z ekranami 4:3, więc jest kłopot
z kompatybilnością oraz rozdzielczość SVGA nie oferuje odpowiedniej
szczegółowości i jakości obrazu –
mówi Piotr Wierzbicki, Sales Manager AV Optomy.

Po drugie spadają ceny urządzeń o większej
rozdzielczości natywnej: XGA (1024 x 768 pikseli, 4:3) i WXGA (1280 x 800,
16:10), więc będą one coraz ciekawszą alternatywą dla SVGA.




Piotr Wierzbicki

Sales Manager AV Optomy

Klientów
z podstawowego segmentu będą interesować projektory o większej
jasności – obecnie średnia dla najczęściej oferowanych maszyn to 2500
– 2800 ANSI lumenów, w przyszłym roku może to być już 2800
– 3200 ANSI lumenów. W I poł. 2013 r. większość kupowanych
modeli – ok. 2/3 – pod względem jasności mieściła się
w przedziale do 3500 ANSI lumenów. Większych rozdzielczości
i jasności klienci będą szukać w przypadku sprzętu instalacyjnego.
Tutaj coraz powszechniejsza jest rozdzielczość WUXGA, w ofercie Optomy są
modele o jasności 7,5 tys. ANSI lumenów. Będzie wzrastać zapotrzebowanie
na zaawansowane urządzenia instalacyjne, choć w niektórych segmentach
rynku odczuć można konkurencję ze strony public display’ów, spowodowaną
dynamicznym spadkiem ich cen.

 

Ponadto klienci ze sprzętu SVGA mogą przerzucić się na
projektory mini z lampami LED (w br. mają średnio
ok. 5 – 10 proc. rynku, z tendencją do wzrostu)
po pierwsze ze względu na ceny, a po drugie – ekologię. Urządzenia
LED są małe, lekkie, a lampa może działać nawet przez 30 tys. godzin, co
oznacza dużą oszczędność w porównaniu z innymi projektorami. Poza tym
do projekcji nie jest potrzebny komputer – obrazy można wyświetlać
z pendrive’a. W porównaniu z tradycyjnymi urządzeniami projektory
LED-owe mają mniejszą jasność. Takie modele można kupić już za ok. 1,5
tys. zł brutto.

– Moim zdaniem tanie rozwiązania LED w przyszłym
roku zabiorą połowę rynku SVGA, a w dalszej perspektywie mogą go
całkowicie zastąpić. Jest to technologia, która stanowić będzie już niedługo
standard wyświetlania z racji powolnego wycofywania tradycyjnych lamp oraz
norm ekologicznych
– prognozuje Tomasz Ciesielski, Product Manager
w Zespole Komponentowym Komputronika.

 

Obraz jak w laptopie

Warto jednak podkreślić,
że jeśli chodzi o rozdzielczości  klienci kupują przede wszystkim modele XGA.
Mają one ok. 40 proc. udziału w rynku, ale dostawcy prognozują,
że będzie on powoli malał na rzecz WXGA (obecnie ok. 20 proc.). To
kolejny ważny trend na rynku projektorów. W przyszłym roku sprzęt WXGA
może przekroczyć barierę 25 proc. Wpływ na coraz większą popularność tego
formatu ma stały spadek cen urządzeń – o ile jeszcze dwa lata temu za
projektor WXGA o jasności ok. 2800 ANSI lumenów trzeba było zapłacić
średnio ok. 2,2 tys. zł, o tyle obecnie taki sprzęt można kupić
za ok. 1,9 tys. zł (w promocjach nawet 200 zł taniej).
Jeśli opisany trend się utrzyma, w przyszłym roku model WXGA będzie
kosztować 1,5 – 1,6 tys. zł. W efekcie urządzenia tego rodzaju
będą ciekawą alternatywą dla sprzętu XGA, nie mówiąc o SVGA, tym bardziej
że najlepiej spośród wyżej wspomnianych wyświetlą obraz z laptopa.

Tomasz Ciesielski

Product Manager w Zespole
Komponentowym w Komputroniku

Klienci w dalszym ciągu chętnie wybierają najtańsze
projektory o rozdzielczości SVGA, w cenie od 1,1 do 1,5 tys. zł,
jednak ich udział systematycznie spada. Z racji ciągłego obniżania cen
konsumenci masowo przerzucili się na projektory XGA i WXGA. Produkty
w cenie od 1,2 do 2,0 tys. zł generują ok. 30 proc. obrotów
ze sprzedaży projektorów. W tym roku wyraźnie rośnie popularność projektorów
LED, szczególnie miniaturowych wersji „pico”. Nasi klienci najczęściej wraz
z projektorem kupują ekrany. Zwiększa się sprzedaż ekranów do zabudowy,
ściennych, przeważnie elektrycznie rozwijanych, których głównym przeznaczeniem
jest kino domowe.




Jarosław Słowiński

Purchasing Director w AB

Szacujemy, że
w 2014 r. na polskim rynku zostanie sprzedanych 81 tys. projektorów.
Wzrost ten będzie związany zapewne z Mistrzostwami Świata w Piłce
Nożnej – wydarzenia sportowe z reguły mają wpływ na zainteresowanie
urządzeniami do projekcji. W naszej ocenie w przyszłym roku klienci
najchętniej będą kupować sprzęt za 1,5 – 2 tys. zł. Ceny
projektorów nadal będą spadać. Warto odnotować, że w ostatnim czasie
klienci kierowali się przy zakupie parametrami urządzeń, a nie tylko ceną.
Nie wybierają już najtańszych modeli SVGA.

 

 

– Popyt na projektory WXGA będzie się zwiększać się, bo
taka rozdzielczość odpowiada technikom związanym z panoramicznym
wyświetlaniem obrazu, które dominują obecnie na rynku. Poza tym maleje różnica
cen między XGA i WXGA
– twierdzi Piotr Wierzbicki. – Widełki
cenowe między tanimi podstawowymi modelami XGA i WXGA zmniejszyły się
nawet do mniej niż 200 zł, rok temu wynosiły ok. 300 zł.

Przewidywany jest także
wzrost sprzedaży urządzeń Full HD (1920 x 1080, 16:9) i WUXGA (1920 x
1200, 16:10). W zeszłym roku modeli, które cechuje ta druga rozdzielczość,
prawie nie było na polskim rynku. W 2014 r. mogą natomiast zyskiwać
na popularności maszyny instalacyjne tego typu. Widoczny jest także rosnący
popyt na projektory Full HD do kina domowego – dostawcy przewidują nawet
dwukrotny wzrost sprzedaży modeli z rozdzielczością natywną 1920 x 1080
pikseli. To oznaczałoby, że na koniec 2014 r. osiągną
ok. 20 proc. udziału w rynku projektorów (do połowy br. miały
ok. 10 proc.).

NEC sygnalizuje, że dużym zainteresowaniem cieszą się
droższe modele biznesowe i projektory z obiektywami o krótkim
i ultrakrótkim rzucie (Short Throw i Ultra Short Throw)
w średniej cenie resellerskiej 2,5 tys. zł. Taki sprzęt umożliwia
wyświetlanie obrazu z niewielkiej odległości od ekranu. Dostawcy oceniają,
że ponad 90 proc. urządzeń tego typu zamawianych jest dla szkół
i ośrodków szkoleniowych.

 

Kino domowe w ofensywie

Według szacunków
dostawców najwięcej projektorów w 2013 r. zamówiły firmy:
ok. 45 proc. urządzeń kupionych w naszym kraju. Edukacja
i sektor publiczny mają ok. 35 – 40 proc. udziału
w rynku. Resztę maszyn (czyli do ok. 20 proc.) nabyli klienci
indywidualni.

– W 2013 roku
spadła sprzedaż w sektorze edukacyjnym, co wiązało się z zakończeniem
programów dla szkół korzystających ze wsparcia z Unii Europejskiej. Wzrost
odnotowaliśmy natomiast w przypadku kin domowych, ponieważ zmniejszają się
ceny sprzętu i rośnie świadomość klientów dotycząca urządzeń.
W sektorze biznesowym prawdopodobnie nastąpi kontynuacja trendu
wzrostowego
– prognozuje Jarosław
Sowiński, Purchaising Director w AB.

Sprzęt przeznaczony do kina domowego, które cechuje
rozdzielczość HD lub Full HD (choć takie modele kupują także firmy), to
w I poł. 2013 r. – zdaniem większości dostawców


Krzysztof Sulowicz


Krzysztof Sulowicz

Country Manager BenQ

Już
w pierwszym półroczu 2013 r. zauważyliśmy znaczny wzrost
zainteresowania kinem domowym, a trzeci kwartał był naszym zdaniem jeszcze
lepszy. W podsumowaniu pierwszych sześciu miesięcy br. kino domowe
stanowiło niemal 20 proc. sprzedaży, podczas gdy w I poł.
2012 r. – 14 proc., a w całym ub.r.
– 11 proc. Wydaje mi się, że w całym 2013 r. możemy uzyskać
jeszcze lepsze wyniki. Cena jest nadal jednym z podstawowych kryteriów
zakupu: użytkownicy indywidualni szukają projektorów za
ok. 2 tys. zł brutto, dlatego sprzedaje się więcej projektorów
720p niż 1080p, choć odkąd ich cena spadła poniżej 4 tys. zł, popyt
na Full HD systematycznie rośnie.

 

 ok. 20 proc. rynku. Wszyscy są zgodni, że klienci kupują
i będą kupowali więcej takich zestawów.

– Porównując sprzedaż wszystkich projektorów w
pierwszym półroczu 2013 i 2012 r., zauważyliśmy ok. 17-proc.
spadek, ale jednocześnie w bieżącym roku obserwujemy niemal 20-proc.
wzrost sprzedaży projektorów do kina domowego
– informuje Krzysztof
Sulowicz.

 
Jeśli zarabiać, to w firmach

W ocenie dostawców
większość klientów indywidualnych kupuje projektory w Internecie (nawet
ok. 80 proc.) ze względu na niższe ceny i większy wybór niż
w stacjonarnych sklepach, wśród których dominują sieci detaliczne. Dla
drobnych resellerów jest więc niewiele miejsca na konsumenckim rynku projektorów,
jeśli nie chcą wdawać się w wojnę cenową w Internecie. Więcej
możliwości mają w sektorze biznesowym, gdzie można zarabiać także na
usługach.

Vendorzy zwracają uwagę, że projektory są najczęściej
kupowane z akcesoriami, na których można dodatkowo zarobić, takimi jak
uchwyty montażowe, ekrany, stelaże, adaptery Wi-Fi czy obiektywy.

Projektorami coraz bardziej interesują się również
integratorzy.

– Chcąc osiągnąć wyższe marże, rozglądają się za
rozwiązaniami AV –
zwraca uwagę Piotr Wierzbicki. – Na zwykłej sprzedaży
projektorów marże są w większości jednocyfrowe, w przypadku bardziej
zaawansowanych modeli mogą sięgnąć nawet 10 proc. Największe marże
partnerzy wypracowują wykonując kompleksowe instalacje np. z systemami
sterowania.

Producenci
i dystrybutorzy pytani o prognozy sprzedaży na 2014 r. byli
podzieleni. Większość spodziewa się wzrostu lub podobnego wyniku jak
w 2013 r. Pesymiści są w mniejszości, ale nikt nie oczekuje
dużej zmiany w górę lub w dół. Ewentualny wzrost lub spadek sprzedaży
będzie najwyżej 10-procentowy – tak przynajmniej wynika z przewidywań
dostawców. Nadzieje na większe zakupy projektorów, zwłaszcza przez użytkowników
domowych, związane są m.in. z piłkarskimi mistrzostwami świata
w 2014 r. Tylko czy klienci ruszą do sklepów, skoro w mundialu
nie zagra polska reprezentacja? 




Jan Zdebel

prezes sieci Alsen

Najczęściej wybieraną
marką projektorów w 2013 r. jest BenQ. Największym zainteresowaniem
w naszej sieci cieszył się model przystosowany do projekcji 3D. Porównując
dane z poprzedniego roku, można zauważyć, że obecnie klienci częściej wybierają
urządzenia z 3D. Trend ten najprawdopodobniej utrzyma się w pierwszym
półroczu 2014 r. Ponadto naszym zdaniem zwiększy się popyt na modele
z HDMI o jasności 2600 – 2800 ANSI lumenów i kontraście
w przedziale 12?000:1 – 13?000:1. Kupując projektor, klienci najczęściej
wybierają torby i pokrowce, a w dalszej kolejności uchwyty
instalacyjne, ekrany. Najczęściej sprzedawanym ekranem w 2013 r. był
ekran ręcznie zwijany na trójnogu, o wymiarach 200 x 200 cm.




Robert Buława

Manager Channel Sales & Marketing Central East Europe,
NEC Display Solutions

W 2013 roku nie ma
żadnego dużego wydarzenia, które wyraźnie wpłynie na wzrost sprzedaży,
a kryzys może zablokować wiele planowanych inwestycji. Wiele firm poczeka
z planowaniem zakupów do ostatniej chwili i może okazać się, że pod
koniec IV kw. 2013 r. będzie jednak więcej zamówień, niż producenci będą
w stanie zrealizować. Wielką niewiadomą pozostaje rynek edukacyjny.
Sprzedaż w tym segmencie w pierwszych miesiącach bieżącego roku była
słabsza niż w 2012 r. Pojawiają się sygnały o nowych projektach,
ale trudno określić, czy uda się je zrealizować jeszcze przed końcem grudnia
br. W IV kwartale przebojem mogą zostać tanie projektory 3D
ze złączem HDMI. Z naszych analiz wynika, że w tej chwili
zapotrzebowanie na tego typu urządzenia jest bardzo duże.