Techmex coraz gorzej wychodzi na dystrybucji sprzętu i oprogramowania. Jego kierownictwo rezygnuje więc z mało rentownych działań i szuka bardziej zyskownych sposobów na zarabianie. Niedawno podjęto decyzję o odchudzeniu grupy kapitałowej o System 3000. Ponieważ znalezienie chętnego do kupna Systemu 3000 wydaje się mało realne, najprawdopodobniej firma zostanie zlikwidowana.

W naszym przekonaniu sytuacja tego dystrybutora jest już przesądzona ­ usłyszeliśmy od Teresy Studenckiej, dyrektora ds. promocji Techmeksu. ­ Dywersyfikacja kanału dystrybucyjnego przez Autodesk pociągnie za sobą erozję marż, a i bez tego System 3000 zanotował w pierwszym półroczu 100 tys. zł strat i dwukrotny spadek sprzedaży.

Tymczasem Techmeksowi potrzebna jest każda złotówka. W pierwszym półroczu dystrybutor zainwestował w nowe projekty grubo ponad 20 mln zł. Część pieniędzy pochłonęły prace nad Mobilnym handlowcem, zestawem (sprzęt plus oprogramowanie) pozwalającym na sprzedaż poza siedzibą sprzedawcy, chociażby w biurze klienta. Przedstawiciele Techmeksu reklamują nowy produkt jako…

…biuro w kieszeni

Typowy zestaw będzie składał się z palmtopa (z funkcją Bluetooth), telefonu komórkowego (z funkcją GPRS) oraz oprogramowania. Dzięki niemu handlowiec uzyska bezprzewodowy dostęp do systemu sprzedaży przez Internet – własnego lub dystrybutora, z którym współpracuje.

Według amerykańskich badań przeszło 90 proc. decyzji o zakupie klienci podejmują podczas pierwszego spotkania z handlowcem – mówi Zbigniew Wilczyński, dyrektor ds. handlowych Techmeksu. – Mobilny handlowiec pozwala wykorzystać tę prawidłowość na korzyść sprzedawcy. Im więcej czasu upłynie od momentu podjęcia decyzji przez klienta do finalizacji transakcji, tym większe prawdopodobieństwo, że klient się rozmyśli. Tak dzieje się w 30 – 40 proc. przypadków.

Sprzedażą Mobilnego handlowca będzie zajmować się TX System, spółka zależna Techmeksu. Na razie udało jej się podpisać umowę z jednym z dużych producentów napojów. Jak podkreślają nasi rozmówcy, prowadzone są już 'następne rozmowy’. Techmex chciałby oczywiście, żeby Mobilnego handlowca używali między innymi resellerzy IT. W tym miesiącu ruszyła promocyjna sprzedaż zestawu dla klientów Techmeksu pod nazwą Mobilny Partner Techmex. Za mniej niż 2 tys. zł dystrybutor proponuje palmtop (iPaq lub Toshiba) oraz telefon komórkowy w sieci Plus GSM z abonamentem i specjalną taryfą Plus (usługa GPRS). Za ich pomocą reseller będzie mógł – według zapewnień dystrybutora – w dowolnym miejscu w Polsce korzystać z Morfeusza (systemu dystrybucji online bielskiej firmy).

Liczymy, że w najbliższych miesiącach sprzedamy 10 – 11 tys. zestawów Mobilny handlowiec – ocenia Zbigniew Wilczyński. – Oceniamy też, że zainteresuje się nim około 400 naszych partnerów.

Dla kierowców i rolników

Kolejna 'mobilna’ propozycja Techmeksu przeznaczona jest dla… kierowców. Chodzi o samochodowy zestaw GPS, złożony z palmtopa na specjalnym wysięgniku i cyfrowych planów miast. Przedstawiciele dystrybutora przekonują, że ich mapy są najdokładniejsze z wszystkich e-planów polskich miast. Do ich tworzenia wykorzystywane są nie tylko zdjęcia satelitarne, ale także opracowania pracowników, którzy osobiście sprawdzają położenie budynków i ich numerację.

Techmex liczy też na podpisanie kontraktu z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na budowę tzw. ortofotomapy (cyfrowej mapy Polski). Ortofotomapa ma być integralną częścią systemu informacji rolnej IACS. Bielski dystrybutor zainwestował już w prace na e-mapą kraju co najmniej kilkanaście milionów złotych. Jeśli wszystko pójdzie po myśli kierownictwa firmy, może ona na tym interesie zarobić nawet kilkaset milionów złotych.

Przedsięwzięciom niezwiązanym z dystrybucją towarzyszą działania wyłącznie jej poświęcone. W ostatnich trzech miesiącach Techmex podpisał umowy z Seiko Precision (drukarki), AOC (monitory) i Symbol Technologies (palmtopy z funkcją telefonu komórkowego, modemu i czytnika kodów kreskowych). Szczególny nacisk firma zamierza kłaść na sprzedaż komputerów przenośnych. Zakłada nawet, że do końca roku wartość sprzedaży palmtopów Symbola sięgnie 250 tys. dol. Z kolei sprzedaż handheldów iPaq ma wynieść w całym 2002 r. około 3,5 tys. Już niedługo do notebooków Toshiby dołączana będzie aplikacja do zarządzania małymi i średnimi firmami. Autorem programu jest, wchodzący w skład grupy kapitałowej Techmex, krakowski Elfin. Ta jednostanowiskowa aplikacja będzie na początku sprzedawana w cenie notebooka, a już w IV kw. bieżącego roku jako 'samodzielny’ program (około 350 zł za pudełko). Techmex planuje, że polski rynek wchłonie około 50 tys. notebooków i palmtopów z jego oferty.