Zdaniem specjalisty

Michał Kloch, Product Manager Eizo, Alstor  

Mimo silnego trendu zakupów online, widzimy, że jest miejsce na rozwój na rynku dla wyspecjalizowanych integratorów, którzy skupiają się nie tylko na produkcie, lecz na całych rozwiązaniach. To widoczne zwłaszcza w przypadku monitorów dla grafików czy fotografów, gdzie proces sprzedaży urządzenia jest połączony z dodatkowymi usługami, jak kalibracja i dobór rozwiązania do specyficznych oczekiwań klienta. Jeśli chodzi o kwestie zakupowe, to nie spodziewamy się rewolucji na rynku monitorów w 2022 r., a raczej ewolucji. Na popularności będą zyskiwać kolejne funkcje niezwiązane z wyświetlaniem obrazu, co przyniosło już zintegrowanie sygnału wideo, zasilania i danych w kablu i złączu USB-C. Spodziewamy się również, że większy udział w rynku będą miały monitory o przekątnych większych niż 24 cale oraz ekrany o coraz wyższych rozdzielczościach – poprzez popularyzację rozwiązań z 4K.

  
Przemysław Kowalski, Business Development Manager DnCP, Dell Technologies  

Na polskim rynku duże wolumeny monitorów są sprzedawane zarówno w kanałach e-tail i retail, jak też przez lokalnych czy specjalizowanych resellerów oraz integratorów. Resellerzy zyskują poprzez interakcję z klientami, zrozumienie ich potrzeb, możliwość przygotowania kompleksowej oferty i fachowe doradztwo. Od strony popytowej pozytywnym impulsem pozostaje praca zdalna lub hybrydowa, a także powroty do biur i ich przebudowa w celu dostosowania do pracy hybrydowej. Znacząco wzrosła popularność monitorów, które mogą funkcjonować jako hub z dodatkowymi portami dla peryferiów, przesyłania danych i zasilania komputerów. Na popularności wraz z rozwojem pracy hybrydowej zyskują monitory do wideokonferencji. Obecna sytuacja geopolityczna nie pozostaje bez wpływu na łańcuchy dostaw i koszty logistyczne. Sytuacja jest dynamiczna również w kontekście pandemii Covid-19, więc nadal można spodziewać się wyzwań dla oczekiwanej pełnej stabilizacji łańcuchów dostaw.

  
Paweł Wanat, Category Manager, Desktops & Displays, HP  

W czasie pandemii ciężar sprzedaży przeniósł się do e-tailu. Obecnie, kiedy sytuacja wróciła do względnej normalności, na bieżąco realizujemy wszystkie projekty, w tym te obsługiwane przez naszych partnerów. Sporym zainteresowaniem cieszą się praktycznie wszystkie linie monitorów. Istotnie wzrosła sprzedaż modeli na potrzeby biur domowych, czyli tych z wbudowaną kamerą i głośnikami. Widzimy też coraz większe zapotrzebowanie na urządzenia z portem USB-C, dzięki któremu można jednocześnie przesyłać obraz i ładować baterię w laptopie, jak i korzystać z dodatkowych portów wbudowanych w monitor. Spory wzrost odnotowujemy także w przypadku modeli gamingowych, szczególnie tych o wyższej częstotliwości odświeżania ekranu.

  
Paweł Ruman, Country Sales Manager AOC & Philips, TPV Displays  

W tym roku obserwujemy kontynuację trendu trwającego już od kilku lat. Mam na myśli rosnącą popularność monitorów o rozdzielczościach wyższych niż Full HD oraz przekątnych 27 cali i większych. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się dokowanie z wykorzystaniem USB-C. Z kolei dzięki usprawnieniom paneli typu IPS oraz VA, matryce TN powoli tracą na znaczeniu. W przypadku wymagających użytkowników można zauważyć odchodzenie od tradycyjnego sposobu podświetlenia matryc na rzecz strefowego podświetlenia mini-LED. Z powodu popularności wideokonferencji i nauczania zdalnego sporym zainteresowaniem cieszą się też modele z kamerą.