Lenovo NPT: one stop shop dla partnerów
Specjaliści Lenovo zaprezentowali podczas New Product Training '23 całą gamę nowości produktowych, korzyści wynikające z uczestnictwa w programie partnerskim, rynkowe trendy, a także przybliżyli strategię producenta skoncentrowanego w 100 proc. na kanale sprzedaży.

Nie ma drugiego producenta, który mógłby tyle zaoferować – mówił Wojciech Zaskórski, dyrektor generalny Lenovo w Polsce.
– „Channel only organisation” to najważniejsza rzecz, która nas wyróżnia. Jesteśmy lojalni wobec partnerów i niczego nie dostarczamy bezpośrednio użytkownikom końcowym – podkreślał Wojciech Zaskórski, Dyrektor Generalny Lenovo w Polsce podczas tegorocznego NPT. Wydarzenie zgromadziło ponad 200 integratorów, resellerów, dostawców usług i dystrybutorów, współpracujących z producentem w różnych obszarach jego szerokiego portfolio.
Podczas NPT podkreślano właśnie wielkość, kompleksowość, jakość, a także innowacyjność oferty Lenovo. Jak przekonywał Wojciech Zaskórski, Lenovo jako jedyny dostawca zaspokaja wszystkie potrzeby klientów (począwszy od telefonów komórkowych, tabletów, wyposażenia miejsca pracy, serwerów, pamięci masowych, ujednoliconej komunikacji po szeroką ofertę usług) i jako największy światowy producent jest w stanie inwestować w produkty i je rozwijać. Lenovo tylko w 2022 r. zainwestowało w badania i rozwój aż 2,2 mld dol.!
– Jesteśmy organizacją one stop shop. Możemy wyposażyć klienta w elementy infrastruktury IT od A do Z. Nie ma drugiego producenta, który mógłby tyle zaoferować – zapewniał partnerów Wojciech Zaskórski.

Uczestnicy NPT mieli możliwość poznania szeregu nowych produktów, rozwiązań, zmian i kierunków rozwoju w całym szerokim portfolio Lenovo. Z prezentacji wynika, że nieraz wydawałoby się, że zupełnie różne produkty klienckie i infrastrukturalne, łączy szereg wspólnych cech, które według producenta wychodzą naprzeciw zarówno aktualnym, jak i przewidywanym oczekiwaniom użytkowników biznesowych i konsumentów.
W całym portfolio Lenovo widoczny jest więc rosnący nacisk na wydajność, a przy tym energooszczędność, trwałość i niezawodność, komfort i ergonomię pracy, uniwersalność zastosowań, wygodę zarządzania, ograniczenie kosztów użytkowników (nie tylko dzięki niższemu zużyciu energii, ale też poprawie produktywności i niskiej awaryjności), wyższe bezpieczeństwo danych i sprzętu, funkcjonalny i estetyczny design. To tylko niektóre z cech, jakie powtarzały się w prezentacji różnych linii i urządzeń z portfolio Lenovo pokazanych na NPT ’23.

Priorytetowym kierunkiem rozwoju produktów i usług Lenovo jest również troska o środowisko i zrównoważony rozwój, jeszcze zanim zaczęli oczekiwać tego klienci. Firma stawia na coraz szersze stosowanie ekologicznych procesów i materiałów oraz usług takich jak CO2 Offset.
„Chcemy być bardziej kompleksowi”
Uczestnikom NPT jak zwykle nie zabrakło okazji do networkingu i wymiany doświadczeń, jak też do rozmów z menedżerami producenta, którzy podczas prezentacji przybliżyli korzyści dla partnerów wynikające z nowego programu partnerskiego Lenovo360.
– Biznes to nie tylko cyfry, ale też to, jak rozmawiamy i jak się odnosimy do siebie. Dla naszego zespołu podejście partnerskie jest kluczowe. Lenovo360 pokazuje, w jakim kierunku zmierza firma, a jednym z nich jest stawanie się bardziej kompleksowymi – podkreślał Tomasz Klewinowski, One Channel & SMB Director w Lenovo Polska.

W kontekście trendów, jakie będą zyskiwać na znaczeniu w kolejnych latach, specjaliści Lenovo zwrócili uwagę na dane, z których wynika, że aż 92 proc. liderów IT uważa IT-as-a-Service za przyszłościowy model biznesowy Lenovo.
Co istotne, klienci biznesowi (podobnie jak konsumenci) przenoszą się do świata online. Już 70-80 proc. nabywców B2B preferuje self-service i zakupy zdalne, podczas gdy 62 proc. wyszukuje oferty w Internecie.
– Nasz program partnerski odpowiada na te preferencje – zapewniał Paweł Dybowski, Channel Team Leader w Lenovo Polska.
Prezentując cały zestaw bonusów, rabatów, jak też wymagań w programie partnerskim przypomniał też główne założenia Lenovo360: odejście od kwartalnych certyfikacji (będą przyznawane raz na rok), więcej korzyści dla partnerów Gold i Platinum, nowe narzędzia dla partnerów oraz nowy program Elevate dla autoryzowanych partnerów.

Historyczny wynik na notebookach
Pierwsze miesiące tego roku były dla polskiego oddziału Lenovo bardzo udane. W I kw. 2023 r. producent uzyskał (według Contextu) najwyższy w historii udział w rynku notebooków biznesowych – 29,3 proc. (TS NB udział sztukowy). Podczas gdy cały rynek notebooków spadał, Lenovo pozostawało liderem, zwiększając sprzedaż o 6 proc. rok do roku. Do historycznego wyniku przyczyniło się m.in. zapotrzebowanie na urządzenia ThinkPad, które w ub.r. obchodziły 30-lecie obecności na światowym rynku. Według informacji z NPT dotąd sprzedało się 200 mln sztuk (!) tych urządzeń.
Producent pochwalił się też ich wysoką niezawodnością – według danych Lenovo w okresie kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r. awaryjność ThinkPadów w Polsce wyniosła średnio 3,6/1000 (dane dotyczą modeli na gwarancji).

– Niezmienne od 30 lat bazujemy na trzech filarach: użyteczności, innowacyjności oraz legendarnej jakości – przypomniał Tomasz Szewczak, Commercial Notebook 4P Manager w Lenovo Polska.
Przykładem innowacji w portfolio notebooków biznesowych ostatnich lat jest ThinkPad X1 Fold – pierwszy na świecie komputer ze składanym ekranem. Pod koniec zeszłego roku pojawiła się nowa wersja tego urządzenia – 16-calowy (po rozłożeniu) ThinkPad X1 Fold 16. Natomiast w ThinkPad X1 Carbon 11. generacji nowością są wersje z procesorami U, których nie było w poprzednich generacjach.

Z kolei w przypadku portfolio ThinkBooków w 2023 r., w kolejnych miesiącach pojawi się więcej modeli z większymi ekranami (16:10), certyfikacją low blue light i kamerami Full HD 5 Mpx z czujnikiem podczerwieni (czyli poprawi się komfort użytkowania i produktywność, także w hybrydowym modelu pracy).
Przykładem szerokiego portfolio urządzeń Lenovo są również monitory. Partnerzy i użytkownicy mają do wyboru ponad 70 „part numberów” urządzeń ThinkVision wszystkich serii. Przy czym w nowej generacji monitorów wprowadzono zmiany zwiększające produktywność i wygodę użytkowania, w tym design z cieńszą ramką, większy zakres regulacji wysokości, wyższą moc (do 100 watów) i nowe generacje złącz.

Stacje robocze Lenovo i Aston Martin
Jak podkreślał Maciej Misiewicz, Workstations Business Development Manager, szanse sprzedażowe dla wydajnych stacji roboczych zwiększają zastosowania AI (globalnie wygenerują 1,6 bln dol. do 2030 r.) czy zastosowania VR w przedsiębiorstwach (ten rynek będzie warty 17 mld dol.). Według Macieja Misiewicza obecny rok jest przełomowy w tej kategorii produktów ze względu na współpracę inżynierów Astona Martina i specjalistów Lenovo, którzy wspólnie zbudowali najmocniejsze stacje robocze na świecie. W niektórych zastosowano technologie serwerowe, poprawiając ich wydajność, wytrzymałość i uniwersalność (np. urządzenia mają certyfikację ISV kilkudziesięciu różnych dostawców). Jedną z nowości jest P360 Ultra – najwydajniejsza według Lenovo stacja robocza w obudowie ultra, jak też model P620 – najwydajniejsza stacja jednoprocesorowa.
Nie zabrakło stosunkowo nowych rozwiązań w portfolio – serii ThinkSmart. Stanowią przykład tego, jak Lenovo odpowiada na ewolucję miejsca pracy. Są to rozwiązania do zdalnej komunikacji i współpracy, różne modele są dostosowane, w tym do sal spotkań i konferencyjnych różnych rozmiarów i hot desków.
– Urządzenia z serii ThinkSmart są od dwóch lat na polskim rynku, a już mamy dwucyfrowy udział w tej kategorii produktów – poinformował Adam Dyszkiewicz, Business Development Manager & Product Evangelist w Lenovo Polska.

Sprzęt razem z usługami
Na NPT podkreślano, że Lenovo wyróżnia nie tylko szerokie portfolio urządzeń, lecz także usług. Kompleksowość oferty producenta zwiększa szanse „monetyzacji” biznesu przez jego partnerów.
– Chcemy być nie tylko dostawcą sprzętu, lecz także usług wraz ze sprzętem – mówiła Katarzyna Sokołowska, Service Delivery Manager w Lenovo Polska.
Jedno i drugie mogą połączyć w swojej ofercie partnerzy Lenovo, chociażby proponując klientom końcowym różnego rodzaju usługi serwisowe. Przykładowo, wszystkie biznesowe urządzenia serii Think mogą być objęte rozszerzoną gwarancją do 5 lat, jak też jest możliwość dokupienia usługi „premier support” z dedykowanym opiekunem, naprawą NBD on-site oraz analityką predykcyjną (bazuje na AI), która pozwala przewidzieć zdarzenia serwisowe i zapobiegać awariom i przestojom). Argumentem dla klientów może być poprawa produktywności i bezpieczeństwa. Przykładem dla tego ostatniego jest usługa „keep your drive” (przy wymianie dysku zostaje on u klienta, co jest istotne w kontekście ochrony danych).

Warto przy tym zwrócić uwagę na usługę wpisującą się w coraz ważniejszy trend ESG – CO2 Offset, która pozwala użytkownikom wykazać się przed swoimi klientami, pracownikami czy partnerami certyfikatem inwestycji w ograniczenie śladu węglowego.
– W krajach skandynawskich taki certyfikat to już standard. U nas też się takim stanie dla klientów i pracowników – uważa Tomasz Szewczak.
Podczas kilkunastu miesięcy oferowania w Polsce CO2 Offset skompensowano z pomocą tej usługi ponad 34 tys. ton CO2 (tyle pochłania blisko 690 tys. m kw. drzew).
Lenovo liderem niezawodności serwerów
Kolejnym aspektem kompleksowości oferty Lenovo stanowi oprogramowanie, także to dostarczane przez zewnętrzne firmy (przykładowo dla rozwiązań infrastrukturalnych).
– Łatwo jest tworzyć fajne projekty dla klientów, dokładając software – mówił do partnerów Łukasz Borkowski, Technical Country Channel Sales w Lenovo Polska.

Zwracał przy tym uwagę, że oprogramowanie – także zewnętrznych firm – dla partnerów handlowych Lenovo może być tańsze niż na wolnym rynku i warto zainteresować się możliwościami poszerzenia oferty dla klientów w tym zakresie. Podkreślał również utrzymującą się od lat najwyższą według badań bezawaryjność produktów data center. Pod względem niezawodności serwerów Lenovo pozostaje nr 1 od 9 lat – jak wynika z badania ITIC.
– Warto budować z klientami rozwiązania oparte o założenia księgowe, czyli ograniczenie kosztów – radzi Łukasz Borkowski, argumentując, że nawet sprawny sprzęt po około 5 latach zaczyna przynosić relatywne straty, bo po takim czasie najnowsze urządzenia cechuje już 2-3 krotnie wyższa wydajność przy niższym zużyciu prądu. Warto więc przekonywać użytkowników, by nie marnowali środków na utrzymanie przestarzałych systemów.
– Trzeba walczyć z pewnym występującym u klientów zjawiskiem, że kupując nowe rzeczy zostawiają oni u siebie starą infrastrukturę – podsumowuje Łukasz Borkowski.

————–
Lenovo New Product Training to jedno z największych i najważniejszych wydarzeń branżowych w roku. Pokazuje, jak ważna dla Lenovo jest współpraca z partnerami, jest okazją do poznania nowości i innowacji w całym szerokim portfolio producenta, od notebooków, stacjonarnych PC, monitorów, telefonów, poprzez stacje robocze, rozwiązania do ujednoliconej komunikacji, po serwery, pamięci masowe i usługi. Tegoroczne spotkanie odbyło się w Warszawie 16 maja 2023 r.
Materiał powstał we współpracy z Lenovo Polska.
Podobne artykuły
Monitory interaktywne gorącym towarem
Monitory interaktywne stają się coraz popularniejsze w sektorze edukacji, i to na wszystkich poziomach. Jednak nie zawsze szkołom wystarcza pieniędzy na szkolenia z obsługi nowego sprzętu.
Top Partners Award 2022: Lenovo nagrodziło partnerów!
Podczas uroczystej gali producent wręczył nagrody dla najlepszych partnerów handlowych w kilkunastu różnych kategoriach.
Lenovo Polska: kanał partnerski w centrum biznesu
Producent, podczas tegorocznej edycji New Product Training, zaprezentował nowe rozwiązania i omówił kwestię dalszego rozwoju kanału partnerskiego.