W tegorocznej konferencji wzięło udział około 300 partnerów Advantechu, w tym integratorzy z Polski. Gospodarze konferencji zaprezentowali najnowsze tendencje w segmencie rozwiązań Internet of Things, a także odpowiedzi na rosnące potrzeby tego segmentu rynku, przede wszystkim te dotyczące kwestii bezpieczeństwa IT.

– Pytanie o bezpieczeństwo systemów Internetu Rzeczy pojawia się każdego dnia. A jako że nie jesteśmy firmą specjalizującą się w branży cybersecurity, nie zamierzamy rozbudowywać wewnątrz naszej firmy zespołu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo IT. Koncentrujemy się na współpracy z dostawcami zewnętrznymi i to ich rozwiązania chronią nasze urządzenia przed hakerami. Optymalną opcją jest integracja produktów Advantechu i systemów bezpieczeństwa uznanych vendorów. Warto w kontekście niemałych obaw dodać, że nie wycofuje się pieniędzy z banków, choć ciągle słychać o wyciekach danych z instytucji finansowych. Podobnie jest w przypadku IoT – przekonuje KC Liu, prezes Advantecha.

Jednym z wiodących tematów Advantech World Partner Conference była sztuczna inteligencja. Uczestnicy dyskutowali o wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego, które pozwalają na analizę danych w czasie rzeczywistym. Zastanawiano się także nad rolą AI w wykrywaniu usterek, przewidywaniu potrzeb związanych z konserwacją infrastruktury IT oraz optymalizacji procesów produkcyjnych.

Podczas spotkania swoimi opiniami podzielił się ze sceny Deepu Talla, wiceprezes Embedded & Edge Computing w Nvidii. Podkreślał rolę robotyki, ale także Edge AI, pod którym to pojęciem kryją się rozwiązania, gdzie algorytmy sztucznej inteligencji działają bezpośrednio na urządzeniu zbierającym dane (może to być na przykład dron lub kamera). W przeciwieństwie do klasycznych sposobów, w przypadku Edge AI nie ma potrzeby przesyłania danych na serwer lub do chmury. Deepu Talla pokazał korzyści wynikające z zastosowania Edge AI w poszukiwaniu obrazu wideo, śledzeniu w czasie rzeczywistym przesyłek, autonomicznym planowaniu i nawigacji, szkoleniu robotów, kontroli usterek i współpracy człowieka z robotem.

Nvidia niedawno wprowadziła do swojej oferty specjalne moduły Jetson Orion (oferują wydajność nawet do 275 TOPS), przeznaczone do energooszczędnych maszyn autonomicznych. Advantech wykorzystuje ten układ w systemie MIC-711-OX, służącym do wielokanałowej analizy wideo w aplikacjach smart city. Procesory graficzne Nvidii pracują też między innymi w przemysłowych komputerach oraz serwerach Advantecha.

Tajwańczyków od lat łączy bliska współpraca z Microsoftem. Advantech posiada dwa programy dystrybucyjne Windows Embedded IoT i Microsoft Azure. Naturą rzeczy obaj vendorzy rozpoczęli kooperację w obszarze generatywnej sztucznej inteligencji. Cathy Yeh, Principal Group PM Manager at Industry Solution Engineering w Microsofcie uważa, że w najbliższych latach produkcja przebędzie drogę od IoT do przemysłowego metawersu. Nie będzie to łatwe ze względu na dość powolny progres, niechęć pracowników do zmian czy zbyt małą „inteligencję” systemów. Zdaniem Cathy Yeh upowszechnienie się generatywnej sztucznej inteligencji przyspieszy proces zmian, między innymi dzięki możności reagowania na nagłe potrzeby, a także „umiejętności” rozwiązywania złożonych zagadnień.

Polskie akcenty

W warszawskim oddziale Advantechu jest zatrudnionych około 60 osób. Podczas tegorocznego zjazdu partnerów producent poinformował o otwarciu w naszym kraju hubu logistycznego, który będzie drugim takim ośrodkiem w Europie (pierwszy znajduje się w holenderskim Eindhoven). To dobra wiadomość dla polskich partnerów Advantechu, którzy pozytywnie oceniają strategię zaprezentowaną przez producenta podczas World Partner Conference. Doceniają między innymi fakt, że ściśle współpracuje z Nvidią, Intelem czy Microsoftem, co widać na przykładzie najnowszych rozwiązań.

– Advantech z wyprzedzeniem wpasowuje się w światowe trendy. Nastawienie na sprzedaż złożonych systemów zamiast produktów prostych daje możliwość bardziej kompleksowego podejścia do rozwiązywania problemów klientów – mówi Aleksander Czerw, dyrektor handlowy Elmark Automatyka.

Z kolei Marcin Wróblewski, Business Development Manager IoT w AB, zwraca uwagę na nieformalne aspekty spotkania. W jego opinii wyprawa na drugi koniec świata była doskonałą okazją do wymiany poglądów i poznania osób, z którym dystrybutor kontaktuje się na co dzień, ale z uwagi na odległość nie ma okazji spokojnie porozmawiać przy filiżance kawy. A takie aspekty w biznesie, choć nie kluczowe, są z pewnością pomocne w rozwoju partnerstwa.