Przedsiębiorcy przestają patrzeć na informatykę przez pryzmat poniesionych wydatków. Coraz częściej postrzegają technologie IT jako sposób na zwiększenie wydajności biznesu. Stają się one podstawą wprowadzania nowych usług i produktów na rynek. Obecnie głównym kryterium oceny projektów informatycznych jest czas ich wdrożenia oraz to, jak szybko przyniosą wymierne korzyści. Klienci biznesowi coraz częściej zadają też sobie pytanie, czy aktualnie wykorzystywana przez nich infrastruktura informatyczna sprosta nadchodzącym wyzwaniom. To wnioski z badania HPE, które przedstawiono uczestnikom czerwcowego roadshow zorganizowanego przez tego producenta – wspólnie z Intelem – we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie oraz Gdańsku pod hasłem Partnership First. 

Zdaniem Rafała Słowińskiego z HPE, rezultaty badania należy określić jako pozytywne zarówno dla samego producenta, jak i jego partnerów. Powstaje bowiem zapotrzebowanie na projekty, które dostawca określa mianem Nowego IT. Chodzi o wdrożenia, gdzie oprócz samej technologii ogromne znaczenie ma pomysł na jej wykorzystanie. Rafał Słowiński zwraca uwagę, że dziś nawet mała firma informatyczna jest w stanie wymyślić i – we współpracy z producentem – dostarczyć klientowi rozwiązanie, dzięki któremu będzie on w stanie stosunkowo szybko zagrozić swojej bezpośredniej konkurencji, a nawet firmom dotychczas od niego silniejszym. 

Przykładem tego typu podejścia jest chociażby Uber. Pod jego wpływem „stare” firmy już teraz zmieniają swoje podejście do biznesu. Wśród nich jest Airbus, który rozważa wprowadzenie usługi zamawiania helikopterów za pomocą „uberowej” aplikacji. Nie każdy przykład będzie tak spektakularny – wiele tego rodzaju wydarzeń będzie miało miejsce na rynkach lokalnych.

HPE podkreśla, że zmiany związane z informatyką w przedsiębiorstwach dotyczą trzech podstawowych elementów. Po pierwsze sposobu, w jaki jest ona wprowadzana do firmy (mowa tu o chmurze i kierunku everything as a service, a także trendach  BYOD i mobility). Po drugie tego, jak może ona zwiększyć wydajność procesów biznesowych (np. mobile banking, Video on Demand). I wreszcie pozostaje kwestia nowego modelu biznesowego, który jest możliwy do realizacji dzięki nowym rozwiązaniom IT. Należy do nich chociażby druk 3D, który może zrewolucjonizować rynek części zamiennych. Jeśli będą odtwarzane na miejscu, zamiast sprowadzane z hurtowni, wpłyną także znacząco na sektor transportu.

 

Wiedza, portfolio, pomysły

Zmiany, o których mówiono podczas roadshow Partnership First, zachodzą również w Polsce i mają wpływ na sposób współpracy z partnerami. Producent deklaruje, że zapewni im wiedzę o zrealizowanych wdrożeniach, którą można przełożyć i zastosować w polskich warunkach. HPE liczy przy tym na innowacyjność polskich integratorów. Zdaniem przedstawicieli koncernu firmy IT muszą za punkt wyjścia przyjąć, że siłą napędową biznesu ich klientów jest pomysł na wykorzystanie informatyki w sposób, w jaki nikt do tej pory tego nie zrobił.

Mają w tym pomóc produkty z portfolio HPE, czego przykładem mają być rozwiązania Software Defined Storage. Maciej Kalisiak, Converged Infrastructure Solutions Architect przekonywał uczestników roadshow, że jest to element, dzięki któremu można zapewnić użytkownikom szybkie wdrożenia, dużą skalowalność i ograniczenie kosztów. Natomiast Piotr Zacharek, BCS Product Manager, podkreślał znaczenie systemów konwergentnych i hiperkonwergentnych, które stanowią alternatywę dla silosowej infrastruktury IT, zapewniając szybkie wdrożenie i łatwe zarządzanie.  Dla mniejszych integratorów szczególnie atrakcyjne są systemy hiperkonwergentne, oferowane w postaci fabrycznie skonfigurowanego, gotowego do podłączenia i łatwego w utrzymaniu urządzenia. Wcześniejsze uwagi o rosnącym znaczeniu mobilności w biznesie dopełniła z kolei prezentacja rozwiązań Aruba. Mocną stronę technologii tej marki jest możliwość stworzenia sieci „czysto” bezprzewodowej, bez włączania elementów kablowych. Nie mogło zabraknąć oczywiście prezentacji dotyczącej serwerów. Oprócz omówienia rozwiązań HPE ProLiand generacji 9, przypomniano słuchaczom o serwerach z rodziny Apollo, a także serwerach definiowanych programowo (Moonshot) i infrastrukturze komponowalnej, która ma być wprowadzana w tym roku. 

 

 

Trzy pytania do… 

 

Rafała Słowińskiego, pełniącego funkcję Poland EG Indirect and SMB Sales Director w Hewlett Packard Enterprise

We współpracy z polskimi partnerami podkreśla pan ogromne znaczenie obopólnej komunikacji. Czego przede wszystkim ma ona dotyczyć?

Pomysłów na innowacyjne wykorzystanie rozwiązań HPE u klientów. Mamy bogate doświadczenia wdrożeniowe spoza Polski. Chcemy się nimi dzielić z naszymi partnerami. Oni z kolei, znając potrzeby lokalnych przedsiębiorstw i ich możliwości, powinni umieć twórczo wykorzystać zagraniczne przykłady, wdrażając rozwiązania HPE u swoich klientów. Z drugiej strony liczymy także na autorskie projekty polskich partnerów, którymi z kolei będzie można  pochwalić się zagranicą.  

Czy polscy partnerzy HPE są gotowi na taką współpracę?

Tak. Mamy już przykłady rozwiązań polskich, wpisujących się w to, co HPE nazywa Nowym IT. Jeden z naszych partnerów wymyślił model chmurowy dla usług R&D. Nigdy wcześniej się z tym nie spotkaliśmy. Poza tym trzeba pamiętać, że zmiany w podejściu przedsiębiorstw do technologii IT nie zachodzą ekspresowo. Wielu klientów ciągle traktuje infrastrukturę teleinformatyczną w sposób tradycyjny i nasi partnerzy muszą także ich odpowiednio obsługiwać, oferując jednocześnie stopniową transformację do Nowego IT.

Nowe IT było motywem przewodnim pana wystąpienia. Jak w tym kontekście zmienia się rola specjalistów HPE współpracujących bezpośrednio z kanałem?

W pracy mojej, jak też innych specjalistów HPE, coraz większe znaczenie odgrywa inspirowanie integratorów do bardziej innowacyjnego myślenia i dzielenie się wiedzą. Chcemy udostępniać ją partnerom i zależy nam, żeby docelowo postrzegali oni takie działania jako dużą wartość wspomagającą rozwój ich biznesu.