5 sprawdzonych sposobów na kryzys
Kryzys jednych wynosi w górę, innych zaś spycha w ekonomiczną przepaść. Dziennikarze amerykańskiego CRN-a wyłuskali z zatrzęsienia tamtejszych integratorów i resellerów istne diamenty – przedsiębiorstwa, którym udało się sprzedać w czasie załamania gospodarczego więcej niż przed nim.
Przykładów „success story”, którymi Amerykanie tak chętnie się karmią, jest całkiem sporo. Szczery podziw może budzić zwłaszcza BlueWater Communications Group LLC, którego sprzedaż netto zwiększyła się od 2006 do 2008 r. – uwaga – o całe 3600 procent! Firma ta wręcz wyrosła na kryzysie, bo powstała zaledwie trzy lata temu. Pierwszy rok działalności zakończyła przychodem w wysokości 1,9 mln dol., by po dwóch latach osiągnąć 70 mln dol. Najwyraźniej powiedzenie „amerykański sen” jako synonim sukcesu nadal jest aktualne.
W jaki sposób setce amerykańskich firm, które trafiły do rankingu sporządzonego przez CRN, udało się zwiększyć sprzedaż (bagatela, przeciętnie o blisko 90 proc.) w ciągu minionych dwóch lat? Recepta jest prosta… wystarczy uważniej niż kiedykolwiek wsłuchać się w potrzeby klientów. Przedstawiamy zatem pięć głównych zasad, dzięki którym najszybciej rozwijające się firmy odnoszą sukcesy.
1
Pomóż klientom obniżyć koszty
To najskuteczniejszy sposób pozyskiwania zamówień od już obsługiwanych klientów i zainteresowania ofertą nowych. Aż 69 proc. najszybciej rosnących firm w USA twierdzi, że w sytuacji globalnego spowolnienia gospodarczego udaje im się rozwijać biznes przez dostarczanie klientom rozwiązań pomagających obniżyć koszty i zoptymalizować procesy biznesowe.
2
Współpracuj ze znanymi
Rozpoznawalność marki bardzo pomaga, gdy trzeba sięgnąć w trudnych czasach do kieszeni klientów. Znane firmy zapewniają większą stabilność. Najważniejsze marki oferowane przez najszybciej rozwijające się firmy VAR w USA to :Microsoft, Cisco, Hewlett-Packard, EMC, Dell, Oracle, Symantec, Sun i NetApp. Nie oznacza to jednak, że nie ma miejsca na nowe marki – ponad jedna trzecia resellerów aktywnie szuka nowych dostawców, którzy dopełnią ich portfolio.
3
Śledź zamówienia publiczne
W Stanach Zjednoczonych w pobudzanie gospodarki angażowane są gigantyczne środki z budżetu federalnego. Tym samym to ważny segment dla VAR-ów. W Polsce – przy zapowiadanej dziurze budżetowej – ze środków publicznych zbyt wielu się nie utrzyma, ale warto pamiętać, że fundusze z Unii Europejskiej są wciąż do wzięcia.
100 NAJSZYBCIEJ
ROSNĄCYCH FIRM IT
64,9%
chce rozwijać ofertę
63,2%
planuje agresywny marketing
62,5%
szuka nowych klientów
56,8%
potrzebuje więcej handlowców
44%
poszukuje dodatkowych
pracowników technicznych
4
Poznaj swoich klientów
Musisz lepiej znać swoich klientów niż ktokolwiek inny, bo nie tylko ty szukasz okazji do zarobienia, ale też wszyscy twoi konkurenci. Pamiętaj, że w trudnych czasach klient jest twoją największą wartością, bądź więc tak blisko niego, jak to tylko możliwe. Jeśli będziesz w stanie wczuć się w potrzeby odbiorców i dostarczyć im systemy, które rozwiążą ich najważniejsze problemy, możesz liczyć na stosowne wynagrodzenie.
5
Przygotuj klientów na powrót
koniunktury
– Naszym zadaniem jest pomóc klientom wkroczyć na nowe i rozwijające się segmenty rynku dzięki rozwiązaniom pozwalających zachować wysoką efektywność. Szczególne ważne obszary to konsolidacja i wirtualizacja. Warto zwrócić też uwagę na zunifikowaną komunikację i wideokonferencje, które w dużym stopniu przyczyniają się do obniżenia kosztów i usprawnienia współpracy wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy – twierdzi Bob Cagnazzi, dyrektor generalny BlueWater Communications, lidera wśród najszybciej rozwijających się VAR-ów w USA.
GEPARDY RYNKU IT
W USA
1. BlueWater Communications
Group LLC – wzrost sprzedaży w okresie
2006 – 2008 r. o 3600 proc. (sprzedaż
netto w 2008 r. – 70 mln dol.). Zatrudnia
85 osób, sprzedaje sprzęt i rozwiązania do
komunikacji.
2. Fedstore – wzrost o 2700 proc. (sprzedaż
netto w 2008 r. – 28,6 mln dol.). Zatrudnia
15 osób, sprzedaje pecety, serwery,
sprzęt sieciowy i rozwiązania do komunikacji,
oprogramowanie do zarządzania
przedsiębiorstwem i wirtualizacji.
3. MicroTech – wzrost o blisko 700 proc.
(sprzedaż netto w 2008 r. – 40 mln dol.).
Zatrudnia 250 osób. Sprzedaje to, co konkurenci
z wyższych miejsc rankingu.
Podobne artykuły
Zostań naszym klientem
Tech Data prowadzi sprzedaż wyłącznie do firm dokonujących dalszej odsprzedaży. Nie obsługujemy odbiorców końcowych (klientów indywidualnych).
Dochodowy serwis
Resellerzy zarabiają coraz mniej na sprzedaży sprzętu, a coraz więcej na świadczeniu usług – wynika z Barometru CRN Polska. W bieżącym roku źródłem ponad 60 proc. przychodów jest działalność usługowa, której najważniejszy element stanowi serwis sprzętu. Sprzedaż pecetów, peryferii i komponentów generuje niespełna 40 proc. obrotu.
Inwestycja krótkoterminowa
Nie mylił się „The Wall Street Journal”, gdy rok temu ujawnił, że Dell zamierza pozbywać się stopniowo swoich montowni komputerów. Jednak producent długo mydlił wszystkim oczy, utrzymując, że media rozsiewają plotki. Obstawał przy swoim, nawet gdy przeniósł produkcję z Irlandii do naszego kraju. Także wtedy, gdy media podały, że polską fabrykę ma kupić Foxconn. Dell potwierdził tę informację dopiero w listopadzie 2009 r.