Przykładów „success story”, którymi Amerykanie tak chętnie się karmią, jest całkiem sporo. Szczery podziw może budzić zwłaszcza BlueWater Communications Group LLC, którego sprzedaż netto zwiększyła się od 2006 do 2008 r. – uwaga – o całe 3600 procent! Firma ta wręcz wyrosła na kryzysie, bo powstała zaledwie trzy lata temu. Pierwszy rok działalności zakończyła przychodem w wysokości 1,9 mln dol., by po dwóch latach osiągnąć 70 mln dol. Najwyraźniej powiedzenie „amerykański sen” jako synonim sukcesu nadal jest aktualne.
W jaki sposób setce amerykańskich firm, które trafiły do rankingu sporządzonego przez CRN, udało się zwiększyć sprzedaż (bagatela, przeciętnie o blisko 90 proc.) w ciągu minionych dwóch lat? Recepta jest prosta… wystarczy uważniej niż kiedykolwiek wsłuchać się w potrzeby klientów. Przedstawiamy zatem pięć głównych zasad, dzięki którym najszybciej rozwijające się firmy odnoszą sukcesy.

1
Pomóż klientom obniżyć koszty

To najskuteczniejszy sposób pozyskiwania zamówień od już obsługiwanych klientów i zainteresowania ofertą nowych. Aż 69 proc. najszybciej rosnących firm w USA twierdzi, że w sytuacji globalnego spowolnienia gospodarczego udaje im się rozwijać biznes przez dostarczanie klientom rozwiązań pomagających obniżyć koszty i zoptymalizować procesy biznesowe.

2
Współpracuj ze znanymi

Rozpoznawalność marki bardzo pomaga, gdy trzeba sięgnąć w trudnych czasach do kieszeni klientów. Znane firmy zapewniają większą stabilność. Najważniejsze marki oferowane przez najszybciej rozwijające się firmy VAR w USA to :Microsoft, Cisco, Hewlett-Packard, EMC, Dell, Oracle, Symantec, Sun i NetApp. Nie oznacza to jednak, że nie ma miejsca na nowe marki – ponad jedna trzecia resellerów aktywnie szuka nowych dostawców, którzy dopełnią ich portfolio.

3
Śledź zamówienia publiczne

W Stanach Zjednoczonych w pobudzanie gospodarki angażowane są gigantyczne środki z budżetu federalnego. Tym samym to ważny segment dla VAR-ów. W Polsce – przy zapowiadanej dziurze budżetowej – ze środków publicznych zbyt wielu się nie utrzyma, ale warto pamiętać, że fundusze z Unii Europejskiej są wciąż do wzięcia.

PLANY
100 NAJSZYBCIEJ
ROSNĄCYCH FIRM IT

64,9%
chce rozwijać ofertę

63,2%
planuje agresywny marketing

62,5%
szuka nowych klientów

56,8%
potrzebuje więcej handlowców

44%
poszukuje dodatkowych
pracowników technicznych

4
Poznaj swoich klientów

Musisz lepiej znać swoich klientów niż ktokolwiek inny, bo nie tylko ty szukasz okazji do zarobienia, ale też wszyscy twoi konkurenci. Pamiętaj, że w trudnych czasach klient jest twoją największą wartością, bądź więc tak blisko niego, jak to tylko możliwe. Jeśli będziesz w stanie wczuć się w potrzeby odbiorców i dostarczyć im systemy, które rozwiążą ich najważniejsze problemy, możesz liczyć na stosowne wynagrodzenie.

5
Przygotuj klientów na powrót
koniunktury

– Naszym zadaniem jest pomóc klientom wkroczyć na nowe i rozwijające się segmenty rynku dzięki rozwiązaniom pozwalających zachować wysoką efektywność. Szczególne ważne obszary to konsolidacja i wirtualizacja. Warto zwrócić też uwagę na zunifikowaną komunikację i wideokonferencje, które w dużym stopniu przyczyniają się do obniżenia kosztów i usprawnienia współpracy wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy – twierdzi Bob Cagnazzi, dyrektor generalny BlueWater Communications, lidera wśród najszybciej rozwijających się VAR-ów w USA.

KRYZYSOWE
GEPARDY RYNKU IT
W USA

1. BlueWater Communications

Group LLC – wzrost sprzedaży w okresie
2006 – 2008 r. o 3600 proc. (sprzedaż
netto w 2008 r. – 70 mln dol.). Zatrudnia
85 osób, sprzedaje sprzęt i rozwiązania do
komunikacji.

2. Fedstore – wzrost o 2700 proc. (sprzedaż
netto w 2008 r. – 28,6 mln dol.). Zatrudnia
15 osób, sprzedaje pecety, serwery,
sprzęt sieciowy i rozwiązania do komunikacji,
oprogramowanie do zarządzania
przedsiębiorstwem i wirtualizacji.

3. MicroTech – wzrost o blisko 700 proc.
(sprzedaż netto w 2008 r. – 40 mln dol.).
Zatrudnia 250 osób. Sprzedaje to, co konkurenci
z wyższych miejsc rankingu.