Zmiana postawy konsumenckiej
Zainteresowanie usługami, które mogą wydłużyć działanie sprzętu elektronicznego rośnie w dwucyfrowym tempie.
Komisja Europejska intensywnie pracuje nad „prawem do naprawy”.
Konsumenci znacznie częściej niż wcześniej decydują się na usługi pogwarancyjne mające zapewnić używanym komputerom drugie życie – według firmy Komputronik.
Komputronik przeanalizował zainteresowanie usługą Zdalnego Informatyka wprowadzoną w sierpniu 2021 r. Polega ona na wsparciu w przypadku problemów technicznych, potrzeby optymalizacji działania komputera i smartfona czy zmiany konfiguracji i aktualizacji sprzętu. Okazuje się, że popularność tej usługi wzrosła kilkukrotnie w ciągu niecałych dwóch lat.
– W związku z tym, że warunki gwarancji udzielanej przez producentów od lat pozostają niezmienne, to coraz pokaźniejsza grupa nabywców szuka rozwiązań, które pomogą im wydłużyć okres komfortowego użytkowania produktu – zauważa Marcin Mordak , dyrektor sprzedaż detalicznej i działu usług w Komputroniku.
Polacy, mimo że rynek wtórny elektroniki użytkowej istnieje, jeśli tylko mogą, kupują nowe urządzenie, prosto ze sklepu. Badania firmy konsultingowej Deloitte, dotyczące rynku urządzeń elektronicznych wykazały, że zaledwie jeden na dziesięciu ankietowanych rozważa zakup używanego lub odnowionego smartfona. Najczęściej wynika braku zaufania do sprzedawców używanych urządzeń (25 proc.) oraz obaw dotyczących stanu baterii urządzenia (24 proc.) i jego niezawodności (22 proc.).
Podobnie jak większość konsumentów na świecie, polscy nabywcy ograniczają też wydatki. Inflacja, niepewność gospodarcza, a także rosnące ceny to tylko niektóre z powodów, które wpływają na decyzje. Zmiany w preferencjach zakupowych dostrzegają także sieci handlowe. Klienci dłużej podejmują decyzje i coraz częściej decydują się na zakup usług, które mają przedłużyć życie sprzętu.
– Ewidentnie widać, że konsumenci nieco inaczej podchodzą do zakupów niż wcześniej. Jeśli już kupują laptop czy smartfon, to traktują to bardziej jako zakup na lata a nie na chwilę. Klient chce, by ten sprzęt posłużył mu jak najdłużej i by jak najmniej stracić przy jego ewentualnej odsprzedaży. Stąd też obserwujemy większe zainteresowanie przedłużoną gwarancją czy usługami zabezpieczenia sprzętu. Niedawno klient zwrócił się do nas z prośbą o zabezpieczenie wyświetlacza dotykowego komputera pokładowego w aucie. To przypomniało nam o tym, że kiedyś kupowaliśmy samochód i nie zdejmowaliśmy pokrowców z siedzeń, by ich nie zabrudzić. Można się z tego śmiać, ale dziś konsumenci dbają w podobny sposób o elektronikę – zwraca uwagę Marcin Mordak.
Prawo do naprawy
W sukurs nabywcom przychodzi Komisja Europejska, która intensywnie pracuje nad „prawem do naprawy”. W dużym skrócie: ma ono sprawić, by sprzęt można było w łatwy sposób naprawić, także po gwarancji. Według proponowanych przepisów w przypadku sprzętów AGD prawo obowiązywałoby przez dekadę, telewizorów przez 7 lat, a smartfonów 5 lat. Obecnie ten czas wynosi zaledwie 2 lata.
Specjaliści Komputronika podkreślają, że jeżeli zmiany wejdą w życie, konsumenci oszczędzą i to całkiem sporo. Zwracają też na dane opublikowane dla amerykańskiego rynku przez U.S. PIRG Education Fund. W raporcie zatytułowanym „Repair Saves Families Big II” szacuje się, że naprawiając swój sprzęt elektroniczny przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe może zaoszczędzić około 382 dol. rocznie. Przeliczając to na wszystkich mieszkańców daje to łączne roczne oszczędności w wysokości około 49,6 miliarda dolarów. W skali UE te oszczędności będą dużo większe – zwraca uwagę Komputronik.
Podobne aktualności
80 proc. szukających okazji kupuje elektronikę w Black Friday
„Obserwujemy wyraźny sceptycyzm Polaków wobec promocji” – przyznaje ekspert.
Komputronik Biznes zmienia model współpracy z partnerami i modyfikuje ofertę
„Konkurencja rynkowa, w starciu z rosnącymi kosztami pracy i dojazdów, zmotywowała nas do wykorzystania elastycznych modeli angażowania kompetentnych specjalistów” – wyjaśnia prezes Wojciech Buczkowski.