W maju br. na polskim rynku funkcjonowało 494 producentów i wydawców gier – według raportu PARP „The game industry of Poland – report 2023”. Przychody branży gamingowej w kraju w 2022 r. wzrosły o 11 proc. r/r i wyniosły 1,286 mld euro (ok. 6 mld zł wg ówczesnego przelicznika), co daje prawdopodobnie ok. 8 miejsce w Europie. W tym jednak większość sprzedaży generuje CD Projekt. W ciągu 5 lat obroty branży zwiększyły się o 250 proc.

W sektorze pracuje 15,3 tys. osób (w tym ok. 15 proc. to obcokrajowcy), to jest o 16 proc. więcej niż rok wcześniej (2 – 3 miejsce w Europie, czyli jest potencjał do nadgonienia pozycji pod względem przychodów).

Co ciekawe, odsetek kobiet pracujących w polskiej branży gier (24 proc.) należy do najwyższych na świecie.

Wyhamowanie wzrostu

Jak stwierdzono w raporcie, w ciągu 10 lat liczba studiów podwoiła się, natomiast obecnie wzrost ten wyhamował. Co roku powstają nowe studia, jednak z drugiej strony część firm z branży znika, przez co liczba przedsiębiorstw nie zwiększa się tak dynamicznie jak przed laty.

Konsolidacja zespołów

Spodziewaliśmy się spowolnienia wzrostu liczby studiów już od jakiegoś czasu, bo nie można rosnąć w nieskończoność. Światowe trendy rynkowe pokazują popyt na gry wyprodukowane z rosnących budżetów, które wymagają większych zespołów. Wydaje się, że branża wchodzi w fazę konsolidacji z zespołami, które raczej będą się powiększać, niż będzie rosła ich liczba” – stwierdza raport.

Obecnie według danych z raportu PARP 78 proc. zespołów liczy mniej niż 25 osób, a 32 proc. najwyżej 5 osób. Natomiast 16 największych firm utrzymuje ponad 200-osobowe studia. Średnia dla branży, jeśli chodzi o liczebność zespołu, to w br. 31,3 i rośnie ona w ostatnich latach.

Tytuły częściej nie spełniają oczekiwań”

Mimo dynamicznego rozwoju branży obraz nie jest idealny.

„Niestety częściej niż by się chciało, polskie studia wydają tytuły, które nie spełniają oczekiwań. Często wynika to przede wszystkim z presji, by uruchomić grę, gdy budżet do jej produkcji już był wyczerpany” – zauważono w raporcie.

Będzie 5 lat promocji branży za granicą

Jak zapowiada cytowany w raporcie prezes PARP Dariusz Budrowski międzynarodową promocję polskiej branży gier wideo wesprze m.in Sektorowy Program Promocji, który będzie realizowany w latach 2024-2029 przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii wspólnie z PARP.

„Polskie firmy rosną w siłę”

Jak podkreśla prezes, branża jest kołem zamachowym polskiej gospodarki i narzędziem popularyzacji nauki.

Polska branża gier komputerowych ma wciąż wiele do zaoferowania i z każdym rokiem zyskuje coraz wyższą pozycję na arenie międzynarodowej” – stwierdza Dariusz Budrowski – „Jest jednym z sektorów, który nie słabnie, a pod wieloma względami się umacnia”.

Rynek gier komputerowych to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu kreatywnego w Polsce. Jako kraj możemy się poszczyć wybitnymi fachowcami. Polskie firmy produkujące gry komputerowe mają ugruntowaną pozycję na rynku i ciągle rosną w siłę” – komentuje Janusz Cieszyński, minister cyfryzacji.


Dane zawiera opracowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości „The game industry of Poland – report 2023”.