Według danych Canalysa w III kw. 2023 r. światowe dostawy tabletów osiągnęły 33 mln szt., co oznacza spadek o 7 proc. rok do roku. Jednak sekwencyjnie, wobec II kw. 2023 r., wzrost wyniósł 8 proc. Zdaniem analityków wskazuje to na ożywienie przed sezonem świątecznym i dobre wyniki nowych podmiotów na tym rynku. Wraz ze stabilizacją zapasów dostawy tabletów zaczynają systematycznie rosnąć.

To dobrze wróży na nadchodzący sezon świąteczny, w którym dalsze przeceny i premiery nowych produktów spowodują powrót rynku do wzrostu rok do roku” – komentuje Himani Mukka, kierownik ds. badań w Canalysie.

Jak zauważa, nastąpiła zmiana preferencji w kierunku urządzeń premium z większymi ekranami, pod wpływem potrzeb użytkowników w zakresie produktywności i konsumpcji treści.

„Producenci tabletów muszą zacząć traktować priorytetowo integrację generatywnych możliwości sztucznej inteligencji ze swoimi urządzeniami, aby utrzymać przewagę konkurencyjną” – twierdzi kierownik.

Takie zmiany sygnalizowali już Apple i Samsung.

Ponieważ zarówno komputery, jak i smartfony przygotowują się na znaczny postęp w zakresie sztucznej inteligencji na urządzeniach, producenci muszą dopilnować, by ich tablety dotrzymywały kroku, aby zapewnić spójność doświadczeń użytkowników i zachować interoperacyjność w całym ekosystemie urządzeń” – wskazuje przedstawicielka Canalysa.

Producenci smartfonów robią postępy na rynku tabletów

Zwłaszcza chińskie marki mają według Canalysa innowacyjne oferty i konkurencyjne ceny. W III kw. 2023 r. Huawei i Xiaomi wyprzedziły Amazona. Pierwsze miejsce zajął Apple, sprzedając 12,5 mln iPadów, co dało mu 38 proc. udziału w rynku. Xiaomi zadebiutowało w pierwszej piątce, z największym wzrostem spośród głównych dostawców.